Daurah tafsir 2019 sesi 10(23)nota10(181-187)s
Sesi 10(22,23).
Surah al mukminun
Bilangan ayat 118
Bilangan rukuk 6
Surah Makkiyah
Tertib turun yg ke 74
Bilangan paragraf 8
Paragraf 1 ayat 1-11 Sifat ahli syurga
Paragraf 2 ayat 12-22 Dalil2 tauhid khaliqiyah dan rububiyah
Paragraf 3 ayat 23-31 Akibat buruk yg diterima kaum Nuh
Paragraf 4 ayat 32-44 Akibat buruk yg kaum Aad,kaum Tsamud ,Kaum Syuib dan kaum Lut.
Paragraf 5 ayat 45-69 Akibat buruk yg diterima Firaun
Paragraf 6 ayat 70-77 Jawapan terhadap kritikan kepada Rasullah dan seruan Islam untuk orang2 musyrikin Mekah
Paragraf 7 ayat 78-92 Dalil2 dan akhirat.
Paragraf 8 ayat 93-118 Adab2 dakwah dan tabligh.
Mesej utama
Orang2 yg beriman shj yg berjaya dan merekalah yg akan menjadi ahli syurga iaitu orang2 yg mengambil iktibar dan pengajaran daripada akibat buruk yg diterima oleh bangsa2 dan umat terdahulu lalu beriman dgn menerima akidah tauhid dan percaya kepada hari kemudian serta menerima seruan Muhamad saw.
Zaman Diturunkan
Surah al-Mu'minun dirturunkan bersama Surah al-Furqaan sekitar tahun ke-7 Kenabian ketika mana berlaku kemarau yang dahsyat di Mekah dan kawasan-kawasan sekitarnya. Itu adalah peringkat ketiga kehidupan Rasulullah s.a.w. di Mekah, antara tahun ke-6 hingga ke-10 Kenabian. Sayyidina 'Umar pada ketika itu telahpun memeluk agama Islam. Beliau memeluk agama Islam pada bulan Zul Hijjah tahun
ke-6 Kenabian. Di peringkat itu Rasulullah s.a.w. selalu dituduh sebagai مَجْنُون (orang gila) (Ayat: 70).
Al-Mu'minun 23:70
أَمْ يَقُولُونَ بِهِۦ جِنَّةٌۢۚ بَلْ جَآءَهُم بِٱلْحَقِّ وَأَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كَٰرِهُونَ
Atau mereka berkata, “Orang itu (Muhammad) gila.” Padahal, dia telah datang membawa kebenaran kepada mereka, tetapi kebanyakan mereka membenci kebenaran.
Tuduhan gila juga pemah dilemparkan kepada Nabi Nuh a.s. (Ayat: 25).
Al-Mu'minun 23:25
إِنْ هُوَ إِلَّا رَجُلٌۢ بِهِۦ جِنَّةٌ فَتَرَبَّصُوا۟ بِهِۦ حَتَّىٰ حِينٍ
Dia hanyalah seorang laki-laki yang gila, maka tunggulah (sabarlah) terhadapnya sampai waktu yang ditentukan.”
Di dalam ayat terakhir surah ini iaitu ayat ke-118 terdapat doa supaya Allah mengampunkan dan merahmati hamba-hambaNya supaya Allah tidak membinasakan kaum Quraisy.
Perkaitan Surah Al-Mu'minun Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
1. Di dalam Surah al-Hajj telah pun diberikan kebenaran berjihad kepada orang-orang yang dizalimi (Ayat: 39). Di dalam Surah al-Mu'minun ini dikatakan kepada orang-orang yang zalim bahawa mereka hanya akan selamat daripada azab Allah dengan beriman dan beramal shaleh.
2. Di dalam Surah al-Mu'minun orang-orang Islam dituntut supaya setelah beriman mereka hendaklah memperbaiki dan menjaga akhlak, ibadat, harta benda dan sekalian amal shaleh yang lain, semuanya mempunyai kepentingan tersendiri untuk kehidupan individu dan masyarakat muslim.
3. Di dalam Surah an-Nuur akan datang, terdapat tuntutan agar institusi-institusi negara Islam dalam pelbagai bidang seperti undang-undang sivil, kemasyarakatan dan juga undang-undang jenayah dilaksanakan dengan sebaik- baiknya.
Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1. Di dalam Surah al-Mu'minun disebutkan dua syarat penting untuk orang-orang mu'min berjaya iaitu iman dan amal shaleh.
(a) Orang-orang yang beriman kemudian berusaha membentuk peribadi mulia itulah orang-orang yang
berjaya (Ayat 1).
Al-Mu'minun 23:1
قَدْ أَفْلَحَ ٱلْمُؤْمِنُونَ
Sungguh beruntung orang-orang yang beriman,
(b) Orang-orang yang berdoa kepada مِنْ دُوْنِ الله disamping berdoa juga kepada Allah langsung tidak akan berjaya(ayat 117)
Al-Mu'minun 23:117
وَمَن يَدْعُ مَعَ ٱللَّهِ إِلَٰهًا ءَاخَرَ لَا بُرْهَٰنَ لَهُۥ بِهِۦ فَإِنَّمَا حِسَابُهُۥ عِندَ رَبِّهِۦٓۚ إِنَّهُۥ لَا يُفْلِحُ ٱلْكَٰفِرُونَ
Dan barang siapa menyembah tuhan yang lain selain Allah, padahal tidak ada suatu bukti pun baginya tentang itu, maka perhitungannya hanya pada Tuhannya. Sesungguhnya orang-orang kafir itu tidak akan beruntung.
2. Di dalam Surah al-Mu'minun terdapat dalil-dalil untuk tauhid خالقية eperti dibawah ini:
(a) Ketika mengemukakan dalil-dalil أنفسي untuk membuktikan keesaan Allah, Allah telah menyatakan
bahawa manusia itu dijadikan daripada tanah pada asalnya (Ayat: 12).
Al-Mu'minun 23:12
وَلَقَدْ خَلَقْنَا ٱلْإِنسَٰنَ مِن سُلَٰلَةٍ مِّن طِينٍ
Dan sungguh, Kami telah menciptakan manusia dari saripati (berasal) dari tanah.
(b) Terdapat beberapa peringkat dalam proses kejadian manusia, mula-mula ia dalam bentuk nutfah kemudian dalam bentuk 'alaqah (segumpal darah), kemudian dalam bentuk seketul daging, kemudian dalam bentuk tulang-tulang, setelah itu dipakaikan daging pada tulang-tulang itu dan akhirnya ia menjadi manusia yang sempurna. Dinyatakan bahawa Allah bukan sahaja pencipta malah sebaik-baik pencipta (Ayat: 14).
Al-Mu'minun 23:14
ثُمَّ خَلَقْنَا ٱلنُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا ٱلْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا ٱلْمُضْغَةَ عِظَٰمًا فَكَسَوْنَا ٱلْعِظَٰمَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَٰهُ خَلْقًا ءَاخَرَۚ فَتَبَارَكَ ٱللَّهُ أَحْسَنُ ٱلْخَٰلِقِينَ
Kemudian, air mani itu Kami jadikan sesuatu yang melekat, lalu sesuatu yang melekat itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian, Kami menjadikannya makhluk yang (berbentuk) lain. Mahasuci Allah, Pencipta yang paling baik.
(c) Ketika mengemukakan dalil-dalil آفاقي untuk membenarkan tauhid خالقية. Allah telah mengemukakan
kejadian tujuh jalan di langit. Allah tidak pernah lalai daripada kejadian dan ciptaanNya (Ayat: 17)
Al-Mu'minun 23:17
وَلَقَدْ خَلَقْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرَآئِقَ وَمَا كُنَّا عَنِ ٱلْخَلْقِ غَٰفِلِينَ
Dan sungguh, Kami telah menciptakan tujuh (lapis) langit di atas kamu, dan Kami tidaklah lengah terhadap ciptaan (Kami).
3. Di dalam Surah al-Mu'minun juga terdapat dalil-dalil نقلي dan dalil-dalil عقلي untuk membuktikan aqidah tauhid.
(a) Dalil نقلي yang dikemukakan ialah, daripada Nabi Nuh hingga kepada nabi-nabi yang lain selepas beliau, semua mereka menyeru supaya beribadat kepada Allah semata-mata. Mereka melarang daripada kesyirikan, kerana itu manusia hendaklah menjauhi kesyirikan (Ayat:32).
Al-Mu'minun 23:32
فَأَرْسَلْنَا فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْهُمْ أَنِ ٱعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُۥٓۖ أَفَلَا تَتَّقُونَ
Lalu Kami utus kepada mereka, seorang rasul dari kalangan mereka sendiri (yang berkata), “Sembahlah Allah! Tidak ada tuhan (yang berhak disembah) bagimu selain Dia. Maka mengapa kamu tidak bertakwa (kepada-Nya)?”
(b) Rasulullah s.a.w. juga dikatakan menyeru kepada tauhid yang merupakan jalan yang lurus (Ayat: 73).
Al-Mu'minun 23:73
وَإِنَّكَ لَتَدْعُوهُمْ إِلَىٰ صِرَٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ
Dan sesungguhnya engkau pasti telah menyeru mereka kepada jalan yang lurus.
(c) Dalil-dalil عقلي untuk tauhid juga diberikan, Allah s.w.t. dikatakan tidak mengambil anak dan tidak juga mempunyai anak. Tiada siapa pun yang berkongsi denganNya dalam sifat ketuhanan dan sifat menciptaNya (sifat khaliqiyyahNya). Kalau tuhan pencipta ada ramai, maka masing-masing daripadanya akan membawa hasil kejadian dan penciptaannya secara berasingan dan masing-masing daripadanya berlumba-lumba untuk mengatasi yang lain, sedangkan Allah Maha suci daripada segala kekurangan
dan ke'aiban (Ayat 91).
Al-Mu'minun 23:91
مَا ٱتَّخَذَ ٱللَّهُ مِن وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُۥ مِنْ إِلَٰهٍۚ إِذًا لَّذَهَبَ كُلُّ إِلَٰهٍۭ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعْضُهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍۚ سُبْحَٰنَ ٱللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ
Allah tidak mempunyai anak, dan tidak ada tuhan (yang lain) bersama-Nya, (sekiranya tuhan banyak), maka masing-masing tuhan itu akan membawa apa (makhluk) yang diciptakannya, dan sebagian dari tuhan-tuhan itu akan mengalahkan sebagian yang lain. Mahasuci Allah dari apa yang mereka sifatkan itu,
(d) Akhir sekali dikatakan dengan jelas bahawa orang-orang yang mensyirikkan Allah dengan sesuatu yang lain langsung tidak mempunyai dalil dan bukti (Ayat: 117).
Al-Mu'minun 23:117
وَمَن يَدْعُ مَعَ ٱللَّهِ إِلَٰهًا ءَاخَرَ لَا بُرْهَٰنَ لَهُۥ بِهِۦ فَإِنَّمَا حِسَابُهُۥ عِندَ رَبِّهِۦٓۚ إِنَّهُۥ لَا يُفْلِحُ ٱلْكَٰفِرُونَ
Dan barang siapa menyembah tuhan yang lain selain Allah, padahal tidak ada suatu bukti pun baginya tentang itu, maka perhitungannya hanya pada Tuhannya. Sesungguhnya orang-orang kafir itu tidak akan beruntung.
4. Di dalam Surah al-Mu'minun juga dinyatakan sikap orang-orang Ouraisy yang tidak percaya kepada hari kemudian.
(a) Ada orang-orang musyrikin Mekah ketika menolak kepercayaan kepada hari kemudian dengan hairan berkata: "Adakah setelah kita menjadi tanah dan tulang belulang kita mereput, kita akan dihidupkan kembali?" (Ayat: 82).
Al-Mu'minun 23:82
قَالُوٓا۟ أَءِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَٰمًا أَءِنَّا لَمَبْعُوثُونَ
Mereka berkata, “Apakah betul, apabila kami telah mati dan telah menjadi tanah dan tulang belulang, kami benar-benar akan dibangkitkan kembali?
(b) Ada juga orang-orang Mekah yang ateis dan materialis, kerana itu mereka menolak adanya hari kemudian. Mereka menganggap kehidupan hanya di dunia ini sahaja, di sinilah hidup mati mereka,mereka dengan yakin mengatakan manusia tidak akan dihidupkan kembali (Ayat:37).
Al-Mu'minun 23:37
إِنْ هِىَ إِلَّا حَيَاتُنَا ٱلدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ
(kehidupan itu) tidak lain hanyalah kehidupan kita di dunia ini, (di sanalah) kita mati dan hidup dan tidak akan dibangkitkan (lagi),
(c) Sikap orang-orang kafir yang tidak percaya kepada hari. akhirat itu terhadap Rasulullah ialah mereka menganggap Rasulullah sebagai manusia biasa sahaja, Baginda bukan utusan Allah. Bagi mereka, bagaimana Rasulullah ini boleh menjadi utusan Allah sedangkan dia seperti orang-orang lain, makan dan minum. Sikap mereka yang seperti itu berpunca darrpada kesombongan dan kesenangan hidup yang mereka ni'mati. Kesenangan hidup dalam keadaan sombong seperti itu diberi nama إتراف oleh al-Qur'an.
Orang-orang kafir seperti ini bukan sahaja tidak percaya akan pertemuan dengan Allah di akhirat kelak, malah mereka juga tidak percaya kepada kerasulan Muhammad (Ayat 33).
Al-Mu'minun 23:33
وَقَالَ ٱلْمَلَأُ مِن قَوْمِهِ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ وَكَذَّبُوا۟ بِلِقَآءِ ٱلْءَاخِرَةِ وَأَتْرَفْنَٰهُمْ فِى ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا مَا هَٰذَآ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يَأْكُلُ مِمَّا تَأْكُلُونَ مِنْهُ وَيَشْرَبُ مِمَّا تَشْرَبُونَ
Dan berkatalah para pemuka orang kafir dari kaumnya dan yang mendustakan pertemuan hari akhirat serta mereka yang telah Kami beri kemewahan dan kesenangan dalam kehidupan di dunia, “(Orang) ini tidak lain hanyalah manusia seperti kamu, dia makan apa yang kamu makan, dan dia minum apa yang kamu minum.”
(d) Allah s.w.t. menegaskan kepada orang-orang yang tidak percaya kepada hari akhirat bahawa mereka juga pasti akan dihidupkan pada hari kiamat nanti (Ayat :16).
Al-Mu'minun 23:16
ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ تُبْعَثُونَ
Kemudian, sesungguhnya kamu akan dibangkitkan (dari kuburmu) pada hari Kiamat.
(e) Allah s.w.t. juga menegaskan bahawa orang-orang yang tidak percaya kepada hari akhirat itu sebenarnya telah terpesong daripada صراط مستقيم (jalan yang lurus) (Ayat: 74).
Al-Mu'minun 23:74
وَإِنَّ ٱلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِٱلْءَاخِرَةِ عَنِ ٱلصِّرَٰطِ لَنَٰكِبُونَ
Dan sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada akhirat benar-benar telah menyimpang jauh dari jalan (yang lurus).
(f) Di dalam Surah al-Mu'minun juga diberi gambaran hari kiamat, di mana ramai manusia yang memohon supaya dikembalikan semula ke dunia untuk mereka beramal shaleh. Allah menyatakan bahawa orang-orang yang berkata begitu hanya mahu menyelamatkan diri semata-mata, kepada orang-orang yang tidak percaya kepada hari akhirat juga dikatakan bahawa mereka akan berada di alam Barzah setelah mati mereka hingga ke hari kiamat sebelum mereka di hidupkan kembali (Ayat: 100).
Al-Mu'minun 23:100
لَعَلِّىٓ أَعْمَلُ صَٰلِحًا فِيمَا تَرَكْتُۚ كَلَّآۚ إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَآئِلُهَاۖ وَمِن وَرَآئِهِم بَرْزَخٌ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ
agar aku dapat berbuat kebajikan yang telah aku tinggalkan.” Sekali-kali tidak! Sesungguhnya itu adalah dalih yang diucapkannya saja. Dan di hadapan mereka ada barzakh sampai pada hari mereka dibangkitkan.
5. Surah al-Mu'minun juga mengemukakan beberapa sifat jelik pemimpin-pemimpin Ouraisy yang musyrik.
Beberapa sifat seperti مُسْتَكْبِر (sombong), عَالِي (membesarkan diri) dan مُتْرَفِين ( orang-orang yang hidup
penuh dengan kemewahan) dikaitkan dengan mereka.
(a) Fir'aun dan pemimpin-pemimpin tenteranya bersikap sombong dan mereka menganggap kedudukan
mereka lebih tinggi daripada orang-orang lain (Ayat:46).
Al-Mu'minun 23:46
إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَإِي۟هِۦ فَٱسْتَكْبَرُوا۟ وَكَانُوا۟ قَوْمًا عَالِينَ
kepada Fir‘aun dan para pemuka kaumnya, tetapi mereka angkuh dan mereka memang kaum yang sombong.
(b) Kesombongan orang-orang kafir Mekah membuatkan mereka tidak menghirau langsung kepada ayat-ayat Allah, sikap mereka terhadapnya tak ubah seperti orang-orang yang meninggalkan tukangcerita (Ayat: 66-67).
Al-Mu'minun 23:66
قَدْ كَانَتْ ءَايَٰتِى تُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ فَكُنتُمْ عَلَىٰٓ أَعْقَٰبِكُمْ تَنكِصُونَ
Sesungguhnya ayat-ayat-Ku (Al-Qur'an) selalu dibacakan kepada kamu, tetapi kamu selalu berpaling ke belakang,
Al-Mu'minun 23:67
مُسْتَكْبِرِينَ بِهِۦ سَٰمِرًا تَهْجُرُونَ
dengan menyombongkan diri dan mengucapkan perkataan-perkataan keji terhadapnya (Al-Qur'an) pada waktu kamu bercakap-cakap pada malam hari.
(c) Ketua-ketua kaum yang kafir dan orang-orang yang tidak percaya kepada hari akhirat yang hidupnya senang-lenang (مُتْرَفِين) menolak rasul-rasul dengan alasan mereka juga seperti kita, manusia biasa,makan dan minum seperti kita, bagaimana mereka jadi rasul? (Ayat: 33).
Al-Mu'minun 23:33
وَقَالَ ٱلْمَلَأُ مِن قَوْمِهِ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ وَكَذَّبُوا۟ بِلِقَآءِ ٱلْءَاخِرَةِ وَأَتْرَفْنَٰهُمْ فِى ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا مَا هَٰذَآ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يَأْكُلُ مِمَّا تَأْكُلُونَ مِنْهُ وَيَشْرَبُ مِمَّا تَشْرَبُونَ
Dan berkatalah para pemuka orang kafir dari kaumnya dan yang mendustakan pertemuan hari akhirat serta mereka yang telah Kami beri kemewahan dan kesenangan dalam kehidupan di dunia, “(Orang) ini tidak lain hanyalah manusia seperti kamu, dia makan apa yang kamu makan, dan dia minum apa yang kamu minum.”
(d) Akhirnya Allah mencengkam golongan مُتْرَفِين (golongan yang hidup mewah) dengan azabNya (Ayat:64).
Al-Mu'minun 23:64
حَتَّىٰٓ إِذَآ أَخَذْنَا مُتْرَفِيهِم بِٱلْعَذَابِ إِذَا هُمْ يَجْـَٔرُونَ
Sehingga apabila Kami timpakan siksaan kepada orang-orang yang hidup bermewah-mewah di antara mereka, seketika itu mereka berteriak-teriak meminta tolong.
6. Surah al-Mu'minun juga menyatakan sunnatullah dalam menggantikan sesuatu umat dengan umat yang lain.
Allah mempunyai dua sunnah:
(1) Sunnah yang pertama ialah dia membinasakan orang-orang yang durjana dari semasa ke semasa
(2) Setelah membinasakan suatu kaum yang derhaka, Allah menggantikannya dengan kaum yang lain.Inilah yang dikatakan sunnah Allah dalam إستبدال .
(a) Setelah membinasakan kaum Nuh, Allah telah menggantikan mereka dengan kaum yang lain untuk
diuji (Ayat: 31).
Al-Mu'minun 23:31
ثُمَّ أَنشَأْنَا مِنۢ بَعْدِهِمْ قَرْنًا ءَاخَرِينَ
Kemudian setelah mereka, Kami ciptakan umat yang lain (kaum ‘Ad).
(b) Demikian juga dengan bangsa-bangsa yang lain setelah mereka dibinasakan, dibawa bangsa-bangsa lain sebagai ganti mereka ke medan ujian(Ayat: 42).
Al-Mu'minun 23:42
ثُمَّ أَنشَأْنَا مِنۢ بَعْدِهِمْ قُرُونًا ءَاخَرِينَ
Kemudian setelah mereka Kami ciptakan umat-umat yang lain.
7. Surah al-Mu'minun juga menyatakan sebab-sebab bagi bangsa-bangsa yang durjana dibinasakan.
Orang-orang musyrikin Mekah telah diancam dengan kebinasaan kerana mereka mendustakan seruan
Rasulullah, mendustakan ajaran yang benar, sombong dan takbur dengan kehidupan mereka yang mewah, enggan tunduk di hadapan Allah dan mereka juga tidak memilih cara hidup yang merendah diri kepada Allah. Itulah antarapunca dan sebab bagi kebinasaan mereka kemudiannya.
(a) Allah telah mengutuskan rasul demi rasul, mereka didustakan oleh umat masing-masing, akhirnya
orang-orang yang tidak percaya kepada rasul-rasul yang diutuskan itu hanya menjadi cerita dalam sejarah sahaja (Ayat: 44).
Al-Mu'minun 23:44
ثُمَّ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا تَتْرَاۖ كُلَّ مَا جَآءَ أُمَّةً رَّسُولُهَا كَذَّبُوهُۚ فَأَتْبَعْنَا بَعْضَهُم بَعْضًا وَجَعَلْنَٰهُمْ أَحَادِيثَۚ فَبُعْدًا لِّقَوْمٍ لَّا يُؤْمِنُونَ
Kemudian, Kami utus rasul-rasul Kami berturut-turut. Setiap kali seorang rasul datang kepada suatu umat, mereka mendustakannya, maka Kami silihgantikan sebagian mereka dengan sebagian yang lain (dalam kebinasaan). Dan Kami jadikan mereka bahan cerita (bagi manusia). Maka kebinasaanlah bagi kaum yang tidak beriman.
(b) Berdasarkan dalil-dalil تاريي dinyatakan bahawa pada masa lalu terdapat ramai manusia yang
dibinasakan kerana mereka mendustakan rasul-rasul
(Ayat: 48).
Al-Mu'minun 23:48
فَكَذَّبُوهُمَا فَكَانُوا۟ مِنَ ٱلْمُهْلَكِينَ
Maka mereka mendustakan keduanya, sebab itu mereka termasuk orang yang dibinasakan.
(c) Antara sunnatullah yang berlaku terhadap manusia ialah sebelum mereka dibinasakan, orang-orang
yang mewah di kalangan mereka akan menjadi sombong dan menderhakai Allah dan akhirnya Allah
membinasakan mereka (Ayat: 64).
Al-Mu'minun 23:64
حَتَّىٰٓ إِذَآ أَخَذْنَا مُتْرَفِيهِم بِٱلْعَذَابِ إِذَا هُمْ يَجْـَٔرُونَ
Sehingga apabila Kami timpakan siksaan kepada orang-orang yang hidup bermewah-mewah di antara mereka, seketika itu mereka berteriak-teriak meminta tolong.
(d) Orang-orang yang Allah hukum dan menimpakan azab kepadanya sebenarnya adalah orang-orang yang tidak tunduk dan merendah diri kepadaNya (Ayat:76).
Al-Mu'minun 23:76
وَلَقَدْ أَخَذْنَٰهُم بِٱلْعَذَابِ فَمَا ٱسْتَكَانُوا۟ لِرَبِّهِمْ وَمَا يَتَضَرَّعُونَ
Dan sungguh Kami telah menimpakan siksaan kepada mereka, tetapi mereka tidak mau tunduk kepada Tuhannya, dan (juga) tidak merendahkan diri.
8. Di dalam Surah al-Mu'minun terdapat beberapa doa untuk mendapat rahmat dan keampunan Allah.
(a) Hamba-hamba Allah yang shaleh, selain memohon keampunan kepada Allah mereka juga memohon rahmat dariNya (Ayat: 109).
Al-Mu'minun 23:109
إِنَّهُۥ كَانَ فَرِيقٌ مِّنْ عِبَادِى يَقُولُونَ رَبَّنَآ ءَامَنَّا فَٱغْفِرْ لَنَا وَٱرْحَمْنَا وَأَنتَ خَيْرُ ٱلرَّٰحِمِينَ
Sesungguhnya ada segolongan dari hamba-hamba-Ku berdoa, “Ya Tuhan kami, kami telah beriman, maka ampunilah kami dan berilah kami rahmat, Engkau adalah pemberi rahmat yang terbaik.”
(b) Di dalam ayat terakhir, Rasulullah s.a.w. dianjurkan supaya memohon keampunan dan rahmat Allah, jika tidak azab Allah boleh menimpa orang-orang kafir Quraisy
(Ayat: 118).
Al-Mu'minun 23:118
وَقُل رَّبِّ ٱغْفِرْ وَٱرْحَمْ وَأَنتَ خَيْرُ ٱلرَّٰحِمِينَ
Dan katakanlah (Muhammad), “Ya Tuhanku, berilah ampunan dan (berilah) rahmat, Engkaulah pemberi rahmat yang terbaik.”
187
Tiada ulasan:
Catat Ulasan