Jumaat, Oktober 30, 2020

Sahih muslim kitab iman sesi 28(069)

Sahih muslim kitab iman sesi 28(069)
mencontohi akhlak-ahklak mulia dan adab sopannya yang indah, mengagungkannya melebihi sekalian manusia yang lain,mencintai Ahlul Baitnya dan para Sahabatnya serta menjauhi orang-orang yang melakukan bid'ah dan perosak-perosak sunnahnya.

²¹¹ Sama ada ia seorang khalifah, sultan, menteri, gabenor, panglima atau ketua di setiap peringkat dalam masyarakat Islam. Erti tulus ikhlas terhadap mereka ialah menta'ati mereka dalam kebenaran, membantu mereka untuk melakukannya dan mendorong mereka ke arahnya,
mengingatkan mereka kepada kebenaran dan keadilan dengan cara yang terbaik, menegur mereka secara sopan sekiranya mereka alpa, menyampaikan kepada mereka berita dan hal ehwal kaum muslimin yang mungkin tidak sampai ke pengetahuan mereka, tidak memberontak terhadap mereka dan memujuk orang ramai supaya menta'ati rnereka. Ini sekiranya yang dimaksudkan
dengan 'para pemimpin' itu ialah para khalifah, gabenor dan lain-lain ketua masyarakat dan negara. Dan itulah pendapat yang popular. Sekiranya yang dimaksudkan dengan mereka itu ialah para ahli ilmu agama, tulus ikhlas terhadap mereka bererti menerima baik riwayat, pendapat dan kajian mereka, mengikut mereka'  dalam hal-hal keagamaan dan bersangka baik terhadap mereka.
Menurut al-Khatthabi, antara ma'na 'tulus ikhlas terhadap para penguasa' itu ialah bersembahyang di belakang mereka, berjihad bersama mereka, membayar zakat kepada mereka, tidak mengangkat senjata untuk memberontak terhadap mereka sekiranya ada berlaku sebarang
ketidak adilan atau kesilapan daripada mereka, tidak mengampu mereka, malah mendoakan kebaikan untuk mereka.

²¹² Yang dimaksudkan dengan 'orang ramai' ialah mereka yang bukan merupakan para penguasa.
Maksud tulus ikhlas terhadap mereka ialah membimbing mereka ke arah kebaikan, membantu mereka dalam urusan duniawi sama ada dalam bentuk kata-kata atau perbuatan, memberi peringatan kepada yang alpa di kalangan mereka, mengajar yang jahil di kalangan mereka,memberikan kepada yang memerlukan di kalangan rnereka, menutup ke'aiban mereka, menghalang bahaya daripada menimpa mereka, mendatangkan manfa'at kepada agama dan dunia
mereka, menghormati yang tua, mengasihi yang kecil, menutup kekurangan mereka, tidak berhasad dengki dan melakukan tipu helah terhadap mereka. Pendek kata, segalanya adalah seperti sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: "engkau berikan kepada mereka apa yang engkau suka kalau diberikan kepadamu. dan engkau tidak menyukai untuk mereka apa yang engkau tidak sukakan untuk dirimu." Antara pengajaran dan panduan yang dapat dipetik daripada hadits ini ialah: 
(1) Tidak salah meminta penjelasan yang lebih lanjut tentang sesuatu perkara yang
disebutkan secara ringkas oleh seseorang yang berilmu. 
(2) Bertanyakan tentang sesuatu, tidak semestinya mencerminkan kejahilan seseorang, adakalanya ia mencerminkan kepintaran seseorang . 
(2) Para sahabat tidak berasa malu untuk bertanya sesuatu kepada Rasulullah s.a.w. 
(3)Rasulullah s.a.w. ialah seorang yang merendah diri dan melayan pertanyaan-pertanyaan daripada orang-orang yang berada di sekelilingnya, walaupun kedudukan Baginda adalah cukup tinggi sekali kalau dibandingkan dengan manusia mana sekali pun. 
(4) Allah s.w.t. tidak memerlukan apa-apa daripada hamba, sebaliknya hambalah yang memerlukanNya. 
(5) Salah satu cara untuk menta'ati Rasulullah s.aw. ialah dengan tidak rnelakukan bid'ah. 
(6) Umat Islam perlu kepada pihak pemerintah. 
(7) Agama Islam bukanlah sekadar anutan dalam bab amal ibadat sahaja, ia juga mencakupi sistem pemerintahan, politik dan jihad. 
(8) Umat Islam wajib menta'ati khalifah dalam perkara-perkara yang benar dan baik. 
(9) Dilarang memberontak terhadap khalifah atau
pemerintah, apatah lagi mengangkat senjata untuk rnenentang mereka. Kecualilah kalau ia telah

69

Tiada ulasan:

Catat Ulasan