Al-Layl 92:3
وَمَا خَلَقَ ٱلذَّكَرَ وَٱلْأُنثَىٰٓ
Bermaksud; dan (demi) penciptaan laki-laki dan perempuan (al-Lail:3).
Menurut Syiah,Muhammad al-Baqir diriwayatkan mereka ٱلذَّكَرَ dengan 'Ali. Dan وَٱلْأُنثَىٰٓ dengan Fathitmah. (Mir'aat al-Anwaar m/s 48).
(4)Berhubung dengan firman Allah di dalam Surah ar-Rahman:
Ar-Rahman 55:16
فَبِأَىِّ ءَالَآءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
Bermaksud: Maka yang mana satu di antara ni'mat-ni'mat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
(Ar-Rahman: 16).
Tafsiran yang diberikan untuk ayat ini di dalam Tafsir al-Qummi m/s 680 adalah begini:
يعني فبأي النعمتين تكفران بمحمد أم بعلي
(Yang mana satu daripada dua ni'mat Tuhan kamu, yang hendak kamu kufuri, Muhamadkah atau 'Ali?).
(5)Semua perkataan الفساد dan segala pecahannya di dalam al-Qur'an ditafsirkan oleh Syiah dengan Abu Dakar, 'Umar dan Utsman.
(6) Berhubung dengan firman Allah di dalam Surah al-Hijr:
Al-Hijr 15:44
لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَٰبٍ لِّكُلِّ بَابٍ مِّنْهُمْ جُزْءٌ مَّقْسُومٌ
Bermaksud: la (Jahannam itu) mempunyai tujuh pintu: bagi tiap-tiap sebuah pintu ada bahagian yang tertentu dari tnereka (yang sesat dan menyesatkan itu). (al-Hijr:44).
Al-'Ayyasyi meriwayatkan daripada Abi Bashir daripada Jafar as-Shadiq bahawa beliau berkata: "Dibawakan Jahanam . la mempunyai tujuh pintu. Pintu pertamanya untuk Si Zalim, iaitu Zuraiq (Saiyyidina 'Umar). Pintu keduanya untuk Habtar (Saiyyidina Abu Bakar). Pintu ketiganya untuk yang ketiga (Saiyyidina 'Utsluan). Pintu keempatnya untuk Muaawiah, pintu kelimanya untuk 'Abdul Malik, pintu keenamnya untuk 'Askar bin Hausar. Pintu ketujuh untuk Abi Salaatnah. Mereka merupakan pintu-pintu bagi orang-orang yang mengikut mereka. (Lihat Tat-sir Ayyasyi j.2 m/s 243. TatMr al-Burhann j.2 m/s 345),
(7)Berhubung dengan firman Allah di dalam Sumli an-Nahl:
290
Tiada ulasan:
Catat Ulasan