Tafsir nota baca 0008(0146-0151)s
Tafsir nota 8(125-130)
Al-Baqarah 2:125
وَإِذْ جَعَلْنَا ٱلْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا وَٱتَّخِذُوا۟ مِن مَّقَامِ إِبْرَٰهِۦمَ مُصَلًّىۖ وَعَهِدْنَآ إِلَىٰٓ إِبْرَٰهِۦمَ وَإِسْمَٰعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِىَ لِلطَّآئِفِينَ وَٱلْعَٰكِفِينَ وَٱلرُّكَّعِ ٱلسُّجُودِ
Al-Baqarah 2:126
وَإِذْ قَالَ إِبْرَٰهِۦمُ رَبِّ ٱجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا ءَامِنًا وَٱرْزُقْ أَهْلَهُۥ مِنَ ٱلثَّمَرَٰتِ مَنْ ءَامَنَ مِنْهُم بِٱللَّهِ وَٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِۖ قَالَ وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُۥ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُۥٓ إِلَىٰ عَذَابِ ٱلنَّارِۖ وَبِئْسَ ٱلْمَصِيرُ
Al-Baqarah 2:127
وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَٰهِۦمُ ٱلْقَوَاعِدَ مِنَ ٱلْبَيْتِ وَإِسْمَٰعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّآۖ إِنَّكَ أَنتَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْعَلِيمُ
Al-Baqarah 2:128
رَبَّنَا وَٱجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِن ذُرِّيَّتِنَآ أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَآۖ إِنَّكَ أَنتَ ٱلتَّوَّابُ ٱلرَّحِيمُ
Al-Baqarah 2:129
رَبَّنَا وَٱبْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَٰبَ وَٱلْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْۚ إِنَّكَ أَنتَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ
Al-Baqarah 2:130
وَمَن يَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَٰهِۦمَ إِلَّا مَن سَفِهَ نَفْسَهُۥۚ وَلَقَدِ ٱصْطَفَيْنَٰهُ فِى ٱلدُّنْيَاۖ وَإِنَّهُۥ فِى ٱلْءَاخِرَةِ لَمِنَ ٱلصَّٰلِحِينَ
Dan (kenangilah), ketika Kami jadikan rumah itü²⁰¹ sebagai pusat perhimpunan manusia²⁰² dan tempat yang aman. Dan jadikanlah dari Maqam Ibrahim²⁰³ itu
tempat shalat.²⁰⁴ Dan telah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail: "Bersihkanlah rumahKu (Ka'bah di Mekah)²⁰⁵ untuk orang-orang yang tawaf dan orang-orang yang tinggal tetap di sana, juga untuk orang-orang yang ruku' dan sujud (bersembahyang)." [125]
Dan (kenangilah), ketika Ibrahim berdoa: "Oh Tuhanku! Jadikanlah negeri ini (Mekah ini), sebuah negeri yang aman sentosa,²⁰⁶ dan kurniakanlah kepada penduduknya rezcki yang mewah dari segala jenis buah-buahan, iaitu kepada golongan mereka yang beriman kepada Allah dan hari kemudian.²⁰⁷ Allah menjawab: "Dan kepada orang yang kafir pun Aku kurniakan juga sedikit nikmat kesenangan (yang sementara)²⁰⁸ kemudian Aku seretkannya ke dalam azab neraka dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.” [126].
Dan (kenangilah), ketika Ibrahim membina tapak-tapak asas Baitullah (kaabah) bersama Isma'il (dan setelah selesai mereka berdoa): "Wahai Tuhan kami terimalah amalan kami ini. Sesungguhnya Engkaulah Tuhan Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.[127]
Wahai Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang muslim (yang tunduk patuh) kepadaMu. Begitu juga dari zuriat kami, jadikanlah mereka umat muslimin (yang tunduk patuh) kepadaMu dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan tempat-tempat ibadat haji kami,²¹⁰ dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah Tuhan Yang Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang. [128].
Wahai Tuhan kami! Bangkitkanlah untuk mereka sesorang Rasul dari kalangan mereka, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayatMu, dan mengajarkan kepada mereka Kitab Suci (Al-Quran) dan Al-Hikmah (As-Sunnah) serta membersihkan diri merekn, Sesungguhnya Engkaulah (Tuhan) yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.[129].
Dan tinda siapa yang bencikan agama Ibrahim, melainkan orang yang memperbodoh dirinya sendiri, dan sesungguhnya Kami telah memilihnya (sebagai seorang rasul) di dunia dan sesungguhnya dia di akhirat kelak benar-benar termasuk dalam golongan orang-orang yang saleh.²¹² (130].
²⁰¹ Yang dimaksudkan dengan rumah itü (البيت) ialah Baitillahil Haram yang juga dikenali sebagai Kaabah. Di dalam ayat yang lain Allah berfirman:
Al-Ma'idah 5:97
جَعَلَ ٱللَّهُ ٱلْكَعْبَةَ ٱلْبَيْتَ ٱلْحَرَامَ قِيَٰمًا لِّلنَّاسِ وَٱلشَّهْرَ ٱلْحَرَامَ وَٱلْهَدْىَ وَٱلْقَلَٰٓئِدَۚ ذَٰلِكَ لِتَعْلَمُوٓا۟ أَنَّ ٱللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِى ٱلْأَرْضِ وَأَنَّ ٱللَّهَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ
Bermaksud: Allah menjadikan Ka'bah, rumah yang mulia itu, sebagai tempat tumpuan manusia (untuk menjalankan ibadat dan hal-hal kehidupan), demikian juga bulan-bulan yang mulia dan binatang-binatang korban dan kalong-kalong binatang korban itu. Yang demikian itu. supaya kamu tahu bahawa sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi dan bahawa sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. (al-Maa'idah:97).
²⁰² untuk mengerjakan haji. Atas permintaan Nabi Ibrahim sebagaimana akan disebutkan nanti, Allah telah jadikan Baitullah sebagai pusat perhimpunan manusia untuk tujuan itu, lalu Allah berfirman:
Al-Hajj 22:27
وَأَذِّن فِى ٱلنَّاسِ بِٱلْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ
Bermaksud: Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat haji, nescaya mereka akan datang kepadamu (ke rumah Tuhanmu) dengan berjalan kaki dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh. (al-haij:27).
²⁰³ Yang dimaksudkan dengan Maqam Ibrahim ialah batu tempat Nabi Ibrahim a.s. berdiri ketika membina Ka'bah bersama-sama anaknya Nabi Isma'il a.s.
²⁰⁴ Sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim sendiri semasa hayatnya.
²⁰⁵ dari berhala-berhala dan segala apa yang disembah selain Allah, sebagaimana kata Nabi Ibrahim a.s. dalam doanya ini:
Ibrahim 14:35
وَإِذْ قَالَ إِبْرَٰهِيمُ رَبِّ ٱجْعَلْ هَٰذَا ٱلْبَلَدَ ءَامِنًا وَٱجْنُبْنِى وَبَنِىَّ أَن نَّعْبُدَ ٱلْأَصْنَامَ
Bermaksud: Dan (kenangilah) ketika (Nabi) Ibrahim berdoa dengan berkata: Wahai Tuhanku! Jadikanlah ncgeri Mekah ini negeri yang aman dan jauhkanlah daku dan anak cucuku dari perbuatan menyernbah berhala. (Ibrahim:35).
Allah juga berfirman menceritakan kata-kata Nabi Ibrahim begini:
Al-An'am 6:79
إِنِّى وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذِى فَطَرَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ حَنِيفًاۖ وَمَآ أَنَا۠ مِنَ ٱلْمُشْرِكِينَ
Bermaksud: Sesungguhnya aku menghadapkan muka dan diriku kepada Tuhan (Allah) yang menciptakan langit dan bumi, dalam keadaan aku tetap di atas dasar tauhid dan bukanlah aku dari orang-orang yang Allah (dengan sesuatu yang lain)
²⁰⁶Allah menerima doa Nabi İbrahinı itü dan ia dinyatakan di dalam dua ayat di bawah İni:
Aal-e-Imran 3:97
فِيهِ ءَايَٰتٌۢ بَيِّنَٰتٌ مَّقَامُ إِبْرَٰهِيمَۖ وَمَن دَخَلَهُۥ كَانَ ءَامِنًاۗ وَلِلَّهِ عَلَى ٱلنَّاسِ حِجُّ ٱلْبَيْتِ مَنِ ٱسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًاۚ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَنِىٌّ عَنِ ٱلْعَٰلَمِينَ
Bermaksud: Di situ ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya; di antaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim dan sesiapa yang maşuk ke dalamnya aman tenteramlah dia dan Allah nıewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat Haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk.
Al-'Ankabut 29:67
أَوَلَمْ يَرَوْا۟ أَنَّا جَعَلْنَا حَرَمًا ءَامِنًا وَيُتَخَطَّفُ ٱلنَّاسُ مِنْ حَوْلِهِمْۚ أَفَبِٱلْبَٰطِلِ يُؤْمِنُونَ وَبِنِعْمَةِ ٱللَّهِ يَكْفُرُونَ
Bermaksud: Dan tidakkah mereka melihat dan memerhatikan bahawa Kami telah menjadikan (Mekah, negerİ mereka) tanah suci yang dihormati, lagi aman; sedang orang-orang ramai yang tinggal (dalam daerah-daerah) di sekeliling mereka sentiasa diculik (untuk ditawan atau dibunuh)? Oleh itu, patutkah mereka percaya kepada perkara yang salah dan kurur ingkar akan ni'mat-ni'mat Allah? (al-'Ankabut:67).
²⁰⁷ Daripada ayat-ayat yang lalü Nabi Ibrahim mungkin memahami bahawa segala kelebihan dan keistimewaan yang tersebut hanyalah untuk orang-orang mu'min sahaja, kerana itulah beliau berdoa untuk orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kenıudian sahaja, padahal sebenarnya bukan begitu. Kerana itulah Allah menjawab doanya itü dengan berfirman: "Dan kepada orang yang kafir pun Aku kurniakan juga sedikit nikmat kesenangan yang sementara ini.....di akhir ayat ke-126 ini. Untuk menyatakan perkara yang sama juga Allah berfirman di dalam Surah al-Israa berikut:
Al-Isra' 17:20
كُلًّا نُّمِدُّ هَٰٓؤُلَآءِ وَهَٰٓؤُلَآءِ مِنْ عَطَآءِ رَبِّكَۚ وَمَا كَانَ عَطَآءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا
Bermaksud: Kepada masing-masing golongan, baik golongan ini mahupun golongan İtü (golongan kafir dan golongan Islam). Kami hulurkan kepada mereka sebahagian dari pemberian Tuhanınu (wahai Muhanımad). dan tiadalah peınberian Tuhanınu itü tersekat (darİ sesiapapun).
²⁰⁸ di dunia İni sesuai dengan sifat rububiyyahKu. Sifat itü telah pun diisytiharkan di permulaan Surah al-Fatihah lagi. Allah berfirman:
Al-Fatihah 1:2 ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ
Bermaksud: Segala puji bagi Allah, Rabb (Tuhan) semesta alam (al-Fatihah:2).
²⁰⁹ Di sini disebutkan bahawa tapak-tapak asas Baitillah itu telah dibina oleh Nabi Ibrahim bersama anaknya Isma'il. Di dalam Surah al-Hajj Allah menjelaskan bahawa tapak Baitillah itu telah ditentukan oleh Allah sendiri tempatnya kepada Ibrahim. Lihat firman Allah berkenaan di bawah ini:
Al-Hajj 22:26
وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَٰهِيمَ مَكَانَ ٱلْبَيْتِ أَن لَّا تُشْرِكْ بِى شَيْـًٔا وَطَهِّرْ بَيْتِىَ لِلطَّآئِفِينَ وَٱلْقَآئِمِينَ وَٱلرُّكَّعِ ٱلسُّجُودِ
Bermaksud: Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami tentukan bagi Nabi Ibrahim tempat Ka'bah (untuk membinanyas lalu Kami berfirman kepadanya): Janganlah engkau sekutukan sesuatu pun denganKu dan bersihkanlah rumahKu (Ka'bah ini) untuk orang-orang yang tawaf dan orang-orang yang berdiri dan yang rukuk seda yang sujud (mengerjakan sembahyang). (al-Haj:26).
²¹⁰ Kerana Allah di tempat yang lain telah berfirman:
Al-Baqarah 2:200
فَإِذَا قَضَيْتُم مَّنَٰسِكَكُمْ فَٱذْكُرُوا۟ ٱللَّهَ كَذِكْرِكُمْ ءَابَآءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًاۗ فَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَآ ءَاتِنَا فِى ٱلدُّنْيَا وَمَا لَهُۥ فِى ٱلْءَاخِرَةِ مِنْ خَلَٰقٍ
Bermaksud: Apabila kamu selesai menunaikan ibadah hajimu. maka berdzikirlah dengan menyebut-nyebut (kebesaran) Allah. sebagaimana kamu menyebut-nyebut (membangga-banggakan) nenek moyangmu atau lebih banyak dari itu lagi. Di antara manusia terdapat orang-orang yang hanya berdoa: "Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia,sedangkan di akhirat ia tidak mendapat sebarang habuan. (al-Baqarah:200).
²¹¹ Tidak tersebut dengan jelas di sini siapakan umat muslimn (yang tunduk patuh) kepada Allah di dalam doa Nabi Ibrahim a.s. pada ayat ke-128 sebelum ini. la hanya
disebutkan secara umum sahaja bahawa mereka adalah dari zuriat Nabi Ibrahim dan Ismail. Demikian juga tidak tersebut dengan jelas di dalam ayat ke-129 ini "sesorang Rasul dari kalangan mereka" yang disebut oleh Nabi Ibrahim dalam doanya itu. Siapa namanya dan apa pula bangsa yang diutuskan seorang rasul dari kalangan mereka itu. Semuanya disebutkan dengan lebih jelas pada firman Allah di dalain Surah alJumuah. Lihat ayatnya di bawah ini:
Al-Jumu'ah 62:2
هُوَ ٱلَّذِى بَعَثَ فِى ٱلْأُمِّيِّۦنَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِهِۦ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَٰبَ وَٱلْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا۟ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلَٰلٍ مُّبِينٍ
Bermaksud: Dialah yang telah membangkitkan dalam kalangan orang-orang (Arab) Ummiyyin (yang berpusat di Kota Mekah), seorang Rasul dari (kalangan bangsa) mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan kepada mereka Kitab Suci (AlQur'an) dan Hikmah (As-Sunnah). Dan sesungguhnya mereka sebelum itu adalah dalam kesesatan yang nyata. (al-Jumu'ah:2).
Berdasarkan ayat ini dapat dipastikan bahawa bangsa dari zuriat Nabi Ibrahim dan Nabi Isma'il yang muslim itu ialah bangsa 'Arab dan seorang rasul dari kalangan mereka pula adalah Muhammad s.a.w. Ini adalah suatu yang disepakati (ijma') di kalangan ahli sejarah. Kerana tiada seorang pun rasul yang lain di kalangan mereka selepas Nabi Isma'il selain Nabi Muhammad. Dan tiada seorang pun rasul yang diutuskan di Mek'ah setelah Nabi Isma'il selain Nabi Muhammad s.a.w. Tiada pula orang lain yang paling menepati apa yang tersebut di dalam ayat ke-2 Surah alJumu'ah ini selain Nabi Muhammad s.a.w. Dialah yang membawa Kitab Suci al-Qur'an, dialah yang mengajarkan ayat-ayat Allah dan Sunnahnya. Dialah juga yang telah berjaya mengubah kehidupan dan peribadi bangsa 'Arab yang sebelumnya bergelumang dalain jahiliah, Kesimpulannya ialah Nabi Muhammad s.a.w. dan bangsa Arab yang muslim yang menyambut seruannya itu sebenarnya adalah hasil daripada termakbulnya doa Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Isma'il a.s, yang tersebut di dalam ayat-ayat di atas.
²¹² Firman Allah di akhir ayat ini iaitu: "dan sesungguhnya Kami telah memilihnya (sebagai seorang rasul) di dunia dan sesungguhnya dia di akhirat kelak benar-benar termasuk dalam golongan orang-orang yang saleh", merupakan 'illat atau alasan kenapa bodohnya orang yang bencikan "Millah Nabi Ibrahim" itu, kenapa ia dikatakan memperbodoh diri sendiri!
Bagaimana pun tidak disebutkan dengan jelas di sini tentang hakikat "Millah Ibrahinf' itu. la tidak lain dan tidak bukan adalah agama Islam berdasarkan kata-kata Nabi Muhammad s.a.w. sendiri yang dinukilkan oleh Allah di dalam al-Qur'an atas perintahNya. Lihat firman Allah berkenaan:
Al-An'am 6:61
وَهُوَ ٱلْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِۦۖ وَيُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءَ أَحَدَكُمُ ٱلْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لَا يُفَرِّطُونَ
Bermaksud: Katakanlah (wahai Muharnmad): Sesungguhnya aku telah diberikan petunjuk hidayat oleh Tuhanku ke jalan yang lurus. (kepada) agama yang tetap teguh' iaitu agama Nabi Ibrahim yang ikhlas dan tiadalah ia dari orang-orang musyrik (alAn'aam:161).
"Millah Ibrahim" itu jugalah yang menjadi ikutan Nabi Muhammad s.a.w. atas perintah Allah berdasarkan firmanNya di dalam Surah an-Nahl ini:
An-Nahl 16:123
ثُمَّ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ أَنِ ٱتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَٰهِيمَ حَنِيفًاۖ وَمَا كَانَ مِنَ ٱلْمُشْرِكِينَ
Bermaksud: Kemudian Kami kepadamu (wahai Muhammad): "Hendaklah engkau menurut agama Nabi Ibrahim, yang berdiri teguh di atas jalan yang benar dan tiadalah dia dari orang-orang musyrik. (an-Nahl:123).
Ayat-ayat 131, 132 dan 133 selepas ini juga jelas menunjukkan "Millah Ibrahim itu adalah agama Islam.
151
Tiada ulasan:
Catat Ulasan