Jumaat, April 08, 2022

Usul dirayah hadis 0045-0058(usul 45)26/3/22

Usul dirayah hadis 0045-0058(usul 45)26/3/22

Usul dirayah hadis 0045

Usul (45) Hadits-hadits yang menyatakan kelebihan mana-mana tempat, bandar atau negeri dan pujian Nabi s.a.w. terhadapnya yang bersifat tetap dan berkekalan selain Mekah, Madinah dan Baitul Maqdis adalah palsu, seperti kelebihan Baghdad, Iskandariah, Qazwin, `Asqalan, Qairawan, Dimasyq, Andalus, Khurasan dan lain-lain.
Demikian juga dengan hadits-hadits yang mencela sesuatu tempat atau negeri. Kalaupun ada doa-doa Nabi s.a.w. untuk sesuatu tempat atau negeri selain Mekah, 
Madinah dan Baitul Maqdis, maka ia hanya meruju` kepada zaman tertentu, bukan bersifat tetap dan berpanjangan buat selama-lamanya.Cukuplah sebagai dalil bagi kelebihan Mekah dan Baitil Maqdis adanya al-Masjidil 
Ĥarām dan al-Masjidil Aqsha padanya. Allah berfirman: 
 Al-Isra' 17:1
سُبْحَٰنَ ٱلَّذِىٓ أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِۦ لَيْلًا مِّنَ ٱلْمَسْجِدِ ٱلْحَرَامِ إِلَى ٱلْمَسْجِدِ ٱلْأَقْصَا ٱلَّذِى بَٰرَكْنَا حَوْلَهُۥ لِنُرِيَهُۥ مِنْ ءَايَٰتِنَآۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْبَصِيرُ 
Bermaksud: Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya sebahagian daripada tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia (Allah) jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (al-Isrā’:1).

Al-Masjidil Aqsha pernah dijadikan qiblat shalat umat Islam selama beberapa ketika (kira-kira enam belas bulan). Al-Masjidil Ĥarām pula merupakan qiblat umat Islam 
buat selama-lamanya.
Dan cukuplah sebagai dalil bagi kelebihan Madinah pula firman Allah berikut:
Al-Hashr 59:9
وَٱلَّذِينَ تَبَوَّءُو ٱلدَّارَ وَٱلْإِيمَٰنَ مِن قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِى صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّآ أُوتُوا۟ وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌۚ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِۦ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ
Bermaksud: Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum (kedatangan) mereka (orang-orang Muhajirīn), mengasihi orang-orang yang 
berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu; dan mereka juga
45


Usul dirayah hadis 0046
mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya. (al-Ĥasyr:9).

Di bawah ini dikemukakan beberapa hadits yang menepati Usul ke-45 sebagai contoh:
Contoh Pertama:
عن علي قال رسول الله صلى اللهعليه وسلم أربعة أبواب من أبواب الجنة مفتحة في الدنيا أولهن الإسكندرية وعسقلا وقزوين وفضل جدة على هؤلاء بيت اللهالحرامعلى سائر البيوت
 
Bermaksud: Diriwayatkan daripada `Ali, katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: “Empat pintu daripada pintu-pintu syurga terbuka di dunia ini. Pertamanya Iskandariah, (kedua) `Asqalān, dan (ketiga) Qazwīn. Dan (keempat) 
kelebihan Judah (Jeddah) daripada semua yang tersebut itu seperti kelebihan Baitillahil Ĥarām daripada sekalian rumah yang lain.” 

Rujukan:
Lihat Ibnu Hibbaan – Kitab ad-Dhu`afā Wa al-Martūkīn j.2 m/s 133, ad-Dailami – al-
Firdaus j.1 m/s 379, Ibnu al-Jauzi j.2 m/s 51-52, adz-Dzahabi -Mizān al-I`tidāl j.4 m/s 
415, Hafizh Ibnu Hajar – Lisān al-Mīzān j.4 m/s 71, as-Suyūthi – al-La’āli’ al-
Mashnū`ah j.1 m/s 420, as-Shārim al-Manki Fi ar-Radd `Ala asSubki m/s 183, Ibnu 
`Arrāq al-Kināni - Tanzīh asy-Syarī`ah al-Marfū`ah j.2 m/s 45. 

Komentar:
(1) Ibnu al-Jauzi di dalam al-Maudhū`at telah mengemukakannya dengan sanad 
berikut:
انبأنا محمد بن أبي طاهر عن الجوهري عن الدارقطني عنأبي حاتم البستي حدثنا محمد بن المسيب حدثنا إسماعيل بن مالك حدثنا الحجاج بن خالد حدثنا عبد الملك بن هارون بن عنترة عن أبيه عن جده عن على قال قال رسوالله صلى الله عليه وسلم
Setelah mengemukakannya beliau berkata, Kata Yahya (bin Ma`īn), “`Abdul Malik bin Harūn pendusta besar.” Kata as-Sa`di, “Dajjāl, pendusta besar.” Kata Ibnu Hibbaan, 
“Dia mengada-ngadakan hadits.”

46

Usul dirayah hadis 0047

(2) Abu Haatim ar-Rāzi berkata, “`Abdul Malik bin Harūn bin `Antarah matrūkul Ĥadīts, Dzāhibul ĥadīts (perawi sangat lemah).” Al-Jauzajāni berkata tentangnya, 
“Dajjal, pendusta besar.” Imam Bukhari, An-Nasā’i dan ad-Dūlābi berkata, “Perawi matrūkul ĥadīts.” Ad-Daaraquthni berkata, “Perawi matrūk, berdusta. Ayahnya juga 
perawi matrūkul ĥadīts.” Al-Haakim pula berkata, “Dia meriwayatkan daripada ayahnya banyak hadits maudhū`.”
(3) Iskandariah terletak di Mesir, `Asqalān di Pelastin, Qazwīn di Iran dan Judah pula terletak di semenanjung `Arab (`Arab Saudi). Apa ertinya empat pintu daripada pintu-pintu syurga terbuka di dunia ini pada empat tempat tersebut? Kalau ertinya beramal dan berbuat baik di tempat-tempat itu boleh membawa anda ke 
syurga, maka jelas sekali ia tidak khusus dengannya. Di mana pun seseorang itu beramal dan berbuat baik, ia akan membawanya ke syurga. Abu Sa`id al-Khudri 
meriwayatkan bahawa pernah seorang `Arab badwi bertanya Nabi s.a.w. tentang hijrah. 
Maka Baginda bersabda:
وَيْحَكَ إِنَّ شَأْنَهَا شَدِيدٌ فَهَلْ لَكَ مِنْ إِبِلٍ تُؤَدِّي صَدَقَتَهَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَاعْمَلْ مِنْ وَرَاءِ الْبِحَارِ فَإِنَّ اللَّهَ لَنْ يَتِرَكَ مِنْ عَمَلِكَ شَيْئًا
Bermaksud: “Hijrah itu perkara yang sangat berat weh! Adakah engkau menunaikan zakat untamu?” Jawab badwi itu, “Ya.” (Maka) Nabi s.a.w. bersabda: “Kalau begitu, 
beramallah engkau di seberang beberapa lautan sekalipun, Allah sekali-kali tidak akan mengurangi sedikit pun pahala amalanmu.” (Hadits riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad, 
Abu Daud, Nasā’i, Ibnu Hibbaan dan lain-lain).

Kalau ertinya tempat-tempat tersebut merupakan gambaran keindahan syurga, maka apa kurangnya tempat-tempat lain di dunia ini. Banyak lagi tempat di dunia ini yang jauh lebih indah dan lebih menarik daripada tempat-tempat tersebut!

(4) Sebenarnya apabila diketahui sesuatu hadits itu maudhu`, tidak perlu lagi anda bersibuk menta’wilkannya atau mencari jalan untuk menegakkannya.

(5) Pujian Rasulullah s.a.w. atau doa Baginda terhadap sesuatu tempat atau negeri selain Mekah, Madinah dan Baitul Maqdis kalau pun ada hanyalah untuk zaman tertentu atau generasi tertentu yang berada padanya sahaja. Ia tidak menunjukkan kelebihannya yang

47

Usul dirayah hadis 0048

berkekalan atau berpanjangan hingga ke akhir zaman. Sebagai contohnya hadits 
Rasulullah s.a.w. berikut:
وَالْإِيمَانُ يَمَانٍ وَالْحِكْمَةُ يَمَانِيَةٌ
Bermaksud: Iman sejati dari Yaman, fiqh sejati dari Yaman dan kebijaksanaan sejati dari Yaman. (Hadits riwayat Bukhari dan Muslim).

Ini adalah sebahagian daripada hadits yang diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim dan lain-lain. Maksud sebenarnya tidak akan difahami jika tidak dibaca selengkapnya. 
Hadits di atas selengkapnya adalah seperti berikut:
 جاء أَهْلُ الْيَمَنِ أَضْعَفُ قُلُوبًا وَأَرَقُّ أَفْئِدَةً الْفِقْهُ يَمَانٍ وَالْحِكْمَةُ يَمَانِيَةٌ
Bermaksud: Orang-orang Yaman telah datang. Mereka adalah orang-orang yang paling lembut hati. Iman sejati dari Yaman, fiqh (kefahaman yang mendalam) sejati dari 
Yaman dan kebijaksanaan sejati dari Yaman. (Hadits riwayat Bukhari, Muslim, Ibnu Hibbaan, Ahmad, at-Thabaraani, al-Bazzaar, at-Thaĥāwi di dalam Syarĥ Musykil al-Aatsār dan Ibnu Mandah di dalam al-Imān). 
Ibnu al-Mulaqqin di dalam at-Taudhīĥ Syarĥ al-Jāmi` as-Shaĥīĥ mengemukakan beberapa pandangan `ulama’ berhubung dengan maksud sebenar sabda Nabi s.a.w. itu:

(i) Hadits ini mengandungi pujian Nabi s.a.w. terhadap orang-orang Yaman di zaman Baginda, lantaran segeranya mereka menerima da`wah Baginda dan cepatnya mereka 
memeluk agama Islam tanpa bertegang dan bermusuhan terlebih dahulu seperti orang-orang Mekah dan lain-lain. 
Pada sabda Nabi s.a.w. الْفِقْهُ يَمَانٍ وَالْحِكْمَةُ يَمَانِيَةٌ
(fiqh sejati dari Yaman dan kebijaksanaan 
sejati dari Yaman), terdapat pujian Baginda terhadap orang-orang Anshār di Madinah, kerana mereka berasal dari Yaman dan kebanyakan fuqaha’ Shaĥābah terdiri daripadakalangan Anshār. Demikian kata al-Khatthābi.

(ii) Sesetengah `ulama’ berpendapat, maksud sabda Rasulullah s.a.w. iman sejati dari Yaman ialah iman bermula dari sebelah Yaman, kerana Mekah adalah tempat kelahiran Baginda dan ia terletak di sebelah Tihāmah, sedangkan Tihāmah pada


Usul dirayah hadis 0049

ketika itu dikira termasuk dalam Yaman. Itulah sebabnya Ka`bah juga disebut sebagai Ka`bah Yamaniah. Abu `Ubaid adalah salah seorang `ulama’ yang berpendapat begini.

(iii) Ada juga `ulama’ berpendapat pujian Rasulullah s.a.w. itu sebenarnya ditujukan kepada orang-orang Anshār di Madinah, kerana mereka berasal dari Yaman. Mereka 
telah menyambut kedatangan Nabi ke Madinah dengan hati yang terbuka dan telah membela Baginda dengan seluruh jiwa raga.

(iv) Sesetengah `ulama’ pula berpendapat, hadits ini disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. ketika Baginda berada di Tabūk. Maksud Baginda bersabda begitu ialah menyatakan Mekah dan Madinah sebagai pusat agama Islam. Secara kebetulan dari Tabūk, kedudukan Mekah dan Madinah berada di sebelah Yaman. Jadi maksud sabda 
Rasulullah s.a.w. “Iman sejati dari Yaman, fiqh sejati dari Yaman dan kebijaksanaan sejati dari Yaman” itu ialah dari sebelah Yaman. Bukan betul-betul dari Yaman.

(v) Anas bin Malik meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda: 
يقدم قوم هم أرق أفئدة منكم فقدم الأعربو فيهم أبو موسى فجعلوا يرتجزون ويقولون... غدا نلقى الأحبة ...محمدا وحزبه
Bermaksud: Nanti akan datang kepadamu satu kaum, hati mereka lebih lembut dari (hati) kamu. Lalu datanglah puak Asy`ariyyūn. Salah seorang dari mereka Abu Musa 
al-Asy`ari. Mereka datang sambil mengungkapkan syair:
Besok kita akan bertemu kekasih-kekasih (kita)
Muhammad dan kumpulannya.
(Hadits riwayat Ahmad, an-Nasā’i, Ibnu Hibbaan, Ibnu Abi Syaibah, ad-Dhiyā’ al-Maqdisi, Abu Ya`la dan at-Thaĥāwi di dalam Syarĥ Musykil al-Aatsār). 

Berdasarkan hadits ini dan hadits-hadits lain seumpamanya dapatlah dikatakan bahawa Rasulullah s.a.w. memang memaksudkan orang-orang Yaman yang akan datang 
mengunjungi Baginda di Madinah semasa hidupnya. Dari kalangan merekalah kemudiannya muncul tokoh-tokoh dari kalangan sahabat yang amat berjasa kepadaumat Islam, seperti Abu Musa al-Asy`ari, Abu Hurairah dan lain-lain.

Usul dirayah hadis 0050

Soal ia tidak meliputi semua orang Yaman dan negeri Yaman di sepanjang sejarah, kepada kita umat Muhammad s.a.w. yang hidup lima belas abad selepas Baginda
tidaklah sukar untuk menerimanya, lantaran memang jelas keistimewaan-keistimewaan itu tidak ada pada mereka dan di negeri mereka sepanjang masa.

(6) Begitu juga dengan doa-doa keberkatan Rasulullah s.a.w. untuk sesuatu tempat atau negeri. Ia tidaklah buat sepanjang masa. Ia hanya terikat dengan sesuatu ketika atau generasi tertentu semata-mata yang menepati syarat-syarat untuk mendapat keberkatan doa Baginda, tidaklah ia berlaku buat selama-lamanya. Sebagai contohnya lihat hadits di bawah ini:
 عَنْ ابْنِ عُمَرَ أن النبي صلى الله قَالَ اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي شَامِنَا اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي يَمَنِنَا قَالُوا وَفِي نَجْدِنَا قَالَ اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي شَامِنَا اللَّهُمَّ بَارِكْ وَفِي يَمَنِنَا 
قَالُوا وَفِي نَجْدِنَا قَالُ وَفِي نَجْدِنَا هُنَاكَ الزَّلَازِلُ وَالْفِتَنُ منهما أوقال: بِهَا يَطْلُعُ قَرْنُ الشَّيْطَانِ
Bermaksud: Ibnu `Umar meriwayatkan, katanya: Sesungguhnya Nabi s.a.w. pernah berdoa dengan berkata: “Ya Allah! Berkatilah untuk kami pada Syam kami. Ya Allah 
berkatilah untuk kami pada Yaman kami.” Para sahabat berkata, “Pada Najd kita juga.” Nabi s.a.w. terus juga berdoa dengan berkata: “Ya Allah! Berkatilah untuk kami pada 
Syam kami. Ya Allah berkatilah untuk kami pada Yaman kami.” Para sahabat berkatalagi. “Pada Najd kita juga.” Baginda bersabda: “Di sana akan berlaku gempa-gempa 
dan dari sana juga akan muncul fitnah-fitnah.” Atau Baginda bersabda: “Di sana akan muncul dua tanduk syaitan.” 

Antara bukti yang menunjukkan doa-doa keberkatan Rasulullah s.a.w. untuk dua negeri tersebut bukan buat selama-lama dan bukan untuk sepanjang masa ialah kenyataan yang disaksikan oleh generasi kemudian, termasuk kita semua. Keadaan ke-dua-dua negeri 
itu sama seperti negeri-negeri lain, adakalanya elok, adakalanya pula teruk. 

(7) Ibnu al-Qayyim di dalam Naqdu al-Manqūl (m/s 160) berkata, “Demikian juga hadits-hadits yang memuji atau mencela Baghdad, Bashrah, Kufah, Marw, Qazwīn, 
`Asqalan, Iskandariah, Nashībin, Anthakia, semuanya dusta. 

(8) Al-Fairūzābādi (Abu Thāhir Muhammad bin Ya`qub al-Fairūzābādi m.817H) di tsabitnya tidak menyatakan pada Risalah (رسالة في بيان ما لم يثبت فيه حديث من األبواب dalam
di bawah bab-bab tertentu satu pun hadits) menulis: “13- Bab kelebihan Baitul Maqdis,


Usul dirayah hadis 0051

Batu besar di Al-Masjid al-Aqsha, `Asqalān, Qazwīn, Andalus dan Dimasyq. Tidak ada 
hadits sahih tentangnya selain tiga hadits berikut tentang Baitil Maqdis:
(١) لَا تُشَدُّ الرِّحَالُ إِلَّا إِلَى ثَلَاثَةِ مَسَاجِدَ
Bermaksud: Tidak perlu dipersiapkan unta (untuk mendapat apa-apa kelebihan atau pahala beribadat di sesuatu tempat) kecuali untuk pergi kepada tiga masjid.

(٢) أنه سئل عن أَوَّلَ بيت وُضِعَ فِي الْأَرْضِ أَوَّلَ فقَالَ الْمَسْجِدُ الْحَرَامُ 
قيل  ثُمَّ ماذا  قَالَ الْمَسْجِدُ الْأَقْصَى

 
Bermaksud: Bersembahyang padanya (al-Masjid al-Aqsha) mendatangkan pahala sebanyak lima ratus sembahyang (di tempat lain). (Lihat Risalah pada menyatakan tidak
tsabitnya di bawah bab-bab tertentu satu pun hadits m/s 15-16).

Contoh Kedua:
أنبأنا.....سبيل الله


51

Usul dirayah hadis 0052

وأن لله....بلقا
Bermaksud: Ĥudzaifah meriwayatkan, katanya: “Apabila Wilayah Khurasan (mulai) dita`luk, dan agak lama tentera-tentera Islam ke sana, sehingga mereka berkumpul di Azerbaijan dan kawasan-kawasan pergunungannya. Ketika itu lemahlah semangat `Umar r.a. lalu beliau berkata, “Kenapalah sibuk sangat aku dengan Khurasan! 
Kenapalah sibuk sangat aku dengan Khurasan!! Alangkah baiknya kalau di antaraku dan Khurasan ada gunung-gunung salji! Alangkah baiknya kalau di antaraku dan Khurasan ada beberapa gunung api! Alangkah baiknya kalau di antaraku dan Khurasan ada seribu tembok, setiap satu daripadanya seperti termbok Ya’juj dan Ma’juj!!”



Usul dirayah hadis 0053

Ketika itu berkatalah `Ali bin Abi Thālib a.s., “Sabar wahai anak al-Khatthāb! Agaknya engkau tidak mendapat ilmu Muhammad, atau agaknya engkau belum mengetahui ilmu 
dari Muhammad s.a.w. bahawa Allah mempunyai sebuah bandar di Khurasan, namanya Marw. Ia diasaskan oleh saudaraku Dzul Qarnain, dan `Uzair telah bersembahyang di situ. Sungai-sungainya cantik (menarik pengembara) dan buminya pula subur. Di setiap pintu bandar itu ada malaikat yang menghunus pedangnya demi menjaga penduduknya 
daripada segala bencana hingga ke hari kiamat.
Allah (juga) mempunyai sebuah bandar di Khurasan. Namanya Thālaqān. Kekayaannya bukan berupa emas dan perak, tetapi berupa orang-orang mu’min yang
bangkit bila orang-orang lain bangkit dan menolong bila orang-orang lain telah gentar. Allah (juga) mempunyai bandar di Khurasan. Namanya Syāsy. Orang yang berdiri dan tidur di bandar itu seperti orang yang berlumuran dengan darahnya di jalan Allah.Allah (juga) mempunyai bandar di Khurasan. Namanya Bukhara. Penduduk Bukhara aman daripada kejutan ketika huru-hara berlaku. Ketika orang-orang lain bersedih, mereka pula bergembira. Bertuahlah Bukhara! Allah menjenguk mereka setiap malam, lalu mengampunkan sesiapa yang dikehendakiNya. Taubat orang-orang yang bertaubat di kalangan mereka pula diterima Allah.Allah (juga) mempunyai sebuah bandar di Khurasan. Namanya Samarqand. Ia dibangunkan oleh orang yang membangunkan Ĥīrah. Allah melindungi penduduknya dan mendengar hiruk-pikuknya. Setiap malam berserulah yang berseru (dengan berkata), “Bertuahlah kamu kerana akan memperolehi syurga! Berbahagialah 
Samarqand! Orang-orang di sekitarnya akan aman daripada azab Allah pada hari kiamat nanti jika mereka ta`at. 
Kemudian berkata `Ali, “Wahai Ibn al-Kawwā’, berapakah jarak di antara Busanj dan Hirāt?” Jawab Ibn al-Kawwā’, “Enam farsakh”. Kata `Ali, “Tidak, bahkan sembilan 
Farsakh, tidak lebih dan tidak kurang walaupun sebatu. Demikianlah kekasih dan kesayanganku Muhammad s.a.w. memberitahuku.”Kemudian beliau (`Ali) berkata lagi, “Sesungguhnya di Khurasan ada sebuah bandar 
dipanggil Thūs. Betapa hebatnya orang-orang mu’min di Thūs! Mereka tidak


Usul dirayah hadis 0054

mempedulikan kerana Allah celaan orang yang mencela. Mereka melakukan ibadat kerana Allah, dan menghidupkan Sunnah NabiNya s.a.w.Sesungguhnya di Khurasan (juga) Allah mempunyai sebuah bandar. Namanya 
Khuwarizm. Orang yang tidur di situ seperti orang yang beribadat pada hari paling panjang di musim panas. Mereka adalah anak-anak Qafthūra.
Sesungguhnya di Khurasan (juga) Allah mempunyai sebuah bandar. Namanya Jurjan. Hasil taninya elok. Tanah tinggi dan tanah rendahnya menghijau. Sumber airnya pula 
banyak. Makan dan minum hamba-hamba Allah di situ cukup mewah. Mereka berada dalam kesenangan ketika orang-orang lain berada dalam kesempitan. Ketika orang-
orang lain senang pula mereka kesempitan. Mereka menurut perintah Allah dan bersegera pula mentaatinya. Sungguh bertuah mereka! Sekali lagi, sungguh bertuah 
mereka, jika mereka beriman dan membenarkan! 
Sesungguhnya di Khurasan (juga) Allah mempunyai sebuah bandar. Namanya Qūmas. Alangkah istimewanya orang-orang di Qūmas! …Maka berkata `Umar, “Hai `Ali engkau memang penimbul fitnah!” Mendengar kata-kata (tuduhan) `Umar itu `Ali pun berkata, “Jika dua biji batu 
tercampak dari udara pun orang akan berkata, “Ini perbuatan `Ali bin Abi Thalib.” `Umar seterusnya berkata, “Alangkah baiknya kalau jarak di antaraku dan Khurasan 
sejauh jarak di antaraku dan Balqā’.” (Lihat Ibnu al-Jauzi – al-Maudhū`āt j.2 m/s 58-60).

Rujukan:
Ibnu al-Jauzi – al-Maudhū`āt j.2 m/s 58-60, as-Suyūthi - al-La’āli’ al-Mashnū`ah j.1 m/s 426-427, Ibnu `Arrāq al-Kināni – Tanzīh asy-Syarī`ah al-Marfū`ah j.2 m/s 46-47. 

Komentar:
(1) Ibnu al-Jauzi di dalam al-Maudhū`āt setelah mengemukakannya di bawah tajuk 
“Bab Kelebihan Negeri-Negeri Di Wilayah Khurasan” berkata, “Ini adalah satu hadits yang tidak diragui tentang kepalsuannya. Nama Abu `Ishmah ialah Nūĥ bin Abi 
Maryam. Kata Yahya, “Langsung tidak bernilai. Haditsnya tidak boleh ditulis.” Kata

Usul dirayah hadis 0055

as-Sa`di, “Namanya telah jatuh.” Ad-Daaraquthni berkata, “(Dia) Perawi matrūk.” Ibnu Hibbaan pula berkata, “Tidak harus sama sekali berhujah dengannya.” 
(2) As-Suyuthi dan Ibnu `Arrāq bersetuju dengan Ibnu al-Jauzi tentang maudhū`nya hadits ini. Mereka juga bersetuju dengannya tentang punca bagi hadits maudhū` ini ialah Abu `Ishmah Nūĥ bin Abi Maryam. 
(3) Ibnu al-Jauzi berpada dengan menyebutkan Nūĥ sahaja sebagai perawi bermasalah dalam isnadnya, padahal terdapat beberapa lagi sudut kelemahan pada hadits Ĥudzaifah ini terutamanya di sudut dirayahnya. 
(4) Pengaruh Syi`ah terdapat pada beberapa tempat di dalam riwayat ini. Antaranya:
(i) Selepas disebutkan `Ali bin Abi Thālib didoakan untuknya dengan berkata السالم عليه.
(ii) Ia menagndungi unsur “tabarra” yang jelas terhadap `Umar. Saiyyidina `Umar 
digambarkan sebagai seorang yang pengecut dan mudah patah semangat dalam perjuangan. 
(iii) Saiyyidina `Ali pula digambarkan sebagai seorang juah lebih sabar dan lebih berpengetahuan tentang hadits-hadits Nabi s.a.w. berbanding Saiyyidina `Umar.
(iv) Saiyyidina `Umar telah menuduh Saiyyidina `Ali sebagai penimbul fitnah.
(5) Untuk memuliakan beberapa negeri dan bandar di wilayah Khurasan dikatakan ia adalah bandar dan negeri Allah! Sedangkan tidak boleh berkata begitu tanpa adanya 
nas yang terang dan sahih tentangnya.
(6) Di setiap pintu bandar Marw dikatakan ada malaikat yang menghunus pedangnya demi menjaga penduduknya daripada segala bencana hingga ke hari kiamat.
Sedangkan itu adalah perkara ghaib, tanpa adanya dalil yang terang dan sahih tidak dibenarkan kita orang-orang Islam berkata sesuka hati kita. Kenyataan juga membuktikan bahawa Marw juga seperti negeri-negeri lain tidak terlepas daripada bencana sebagai ujian daripada Allah.
(7) Bandar Syāsy digambarkan begitu istimewa sehingga riwayat ini menyebutkan orang yang berdiri dan tidur di bandar itu seperti orang yang berlumuran dengan

Usul dirayah hadis 0056

darahnya di jalan Allah. Adakah kelebihan ini khusus dengan zaman tertentu atau untuk selama-lamanya? Tidak pula ia menjelaskannya. Kalau kelebihan itu diperolehinya kerana jihad demi menegakkan agama Islam yang
pernah dilancarkan padanya, maka ia sepatutnya tidak khusus dengan Syasy sahaja.
(8) Apa yang disebutkan sebagai kelebihan-kelebihan bandar-bandar atau negeri-negeri lain di wilayah Khurasan seperti Bukhara, Samarqand, Jurjan, Thus, Qūmas dan lain-
lain itu berdasarkan dalil-dalil yang sahih tidak khusus dengannya semata-mata. Orang-orang yang melakukan ibadat kerana Allah, dan menghidupkan Sunnah 
NabiNya s.a.w. di tempat-tempat lain juga mendapat keistimewaan yang sama atau mungkin lebih lagi daripada apa yang tersebut di dalam riwayat ini.
(9) Terdapat juga beberapa kenyataan yang bertentangan di dalam riwayat itu. Semuanya tidak lain hanyalah menunjukkan kepalsuannya. Antaranya:
(i) Ketika menyebutkan tentang kelebihan Jurjān dikatakan, “Mereka berada dalam kesenangan ketika orang-orang lain berada dalam kesempitan. Ketika orang-orang lain 
senang pula mereka kesempitan.”Kelebihan apakah ini? Apa lebihnya orang-orang Jurjān, kalau ketika orang-orang lain senang, mereka pula kesempitan?!
(ii) Kalau `Ali dipercayai benar dalam tutur katanya, kenapa pula `Umar menuduhnya sebagai penimbul fitnah? Bagaimana boleh `Umar menolak hadits yang dikemukakan oleh `Ali, jika memang benar `Ali telah meriwayatkannya sebagai sabda Rasulullah
s.a.w.?!
-----berhenti disini----

Contoh Ketiga:
Bermaksud: Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya Mesir akan dita`luk sepeninggalanku. Maka rebutlah kamu kebaikannya, tetapi jangan jadikannya sebagai 
tempat tinggalmu. Sesungguhnya akan digiring kepadanya orang-orang yang paling 
pendek umurnya.”

Usul dirayah hadis 0057

Rujukan:
Ibnu al-Jauzi – al-Maudhū`āt j.2 m/s 57, at-Thabaraani – al-Mu`jamu al-Kabīr j.5 m/s 
74, Abu Nu`aim al-Ishfahāni – at-Thibb an-Nabawi j.1 m/s 254, as-Sakhāwi - al-
Maqāshidu al-Ĥasanah m/s 740-741, al-`Ajalūni – Kasyfu al-Khafā’ j.2 m/s 479, Mulla 
`Ali al-Qāri – al-Asrār al-Marfū`ah m/s 395.
Komentar:
(1) Di bawah ini adalah sanad Ibnu al-Jauzi di dalam al-Maudhū`āt bagi riwayat di atas:
انبانا....،وسلم
(2) Ibnu al-Jauzi telah mengemukakannya di dalam al-Maudhū`āt di bawah tajuk “Bab berhubung dengan celaan terhadap Mesir”. Setelah mengemukakannya beliau menukilkan kata-kata Abu Sa`id bin Yunus, salah seorang perawinya, bahawa: “Ini adalah hadits yang sangat mungkar. Allah memelihara Abu `Abdir Rahman, Musa bin 
`Ali (bin Rabāĥ bin Qashīr al-Lakhmi) daripada meriwayatkan hadits seperti ini. Hanya Muthahhar bin al-Haitsam meriwayatkannya daripada beliau, sedangkan Muthahhar itu seorang perawi matrūk al-ĥadīts.” 


(3) Imam Bukhari dikatakan ada juga meriwayatkan hadits ini di dalam kitabnya at-Tārīkh as-Shaghīr dan beliau mengatakan ia tidak sahih. Sementara Imam Ibnu al-Jauzi 
sendiri pula telah menghukumnya sebagai hadits maudhū`. Selain beliau, as-Sakhāwi, al-Albāni, al-Ghumāri dan lain-lain juga turut memaudhu`kannya. 

(4) Satu hadits lain yang lebih kurang sama mafhumnya dengan hadits contoh ketiga yang dikemukakan di atas juga ada tersebut di dalam kitab-kitab hadits maudhu`. 
Berikut adalah teksnya:
يُسَاقُ إلى مصر كل قصير العمر


Usul dirayah hadis 0058

Bermaksud: Akan digiring ke Mesir semua orang yang pendek umurnya. (Lihat as-Sakhāwi - al-Maqāshidu al-Ĥasanah m/s 740, al-`Ajalūni – Kasyfu al-Khafā’ j.2 m/s 
479, Mulla `Ali al-Qāri – al-Asrār al-Marfū`ah m/s 395).


(5) Dilihat dari sudut dirayat, kepalsuan hadits ini jelas sekali, kerana ia bercanggah dengan kenyataan. Adakah semua orang yang tinggal di Mesir pendek umurnya?

(6) Bukankah sekian ramai sahabat Nabi s.a.w. telah berhijrah ke Mesir dan menetap di sana? Sekiranya mereka mengetahui hadits ini tentu mereka tidak melanggarnya dan tentu mereka tidak tinggal di Mesir.

(7) Andaikata hadits ini telah tersebar di zaman sahabat sekalipun, tentu para sahabat yang dididik oleh Rasulullah s.a.w. sendiri secara langsung tidak akan terpedaya 
dengannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan