Usul dirayah hadis 0061-0067(usul 46)
Usul dirayah hadis 0061
Usul (46) Hadits-hadits yang menyatakan anak zina tidak akan masuk syurga, demikian juga anak cucunya, tidak ada satu pun yang sahih, bahkan semuanya maudhu`.
Demikian juga hadits-hadits yang menyatakan anak zina dicipta untuk neraka, semata-mata kerana ia anak zina, bukan kerana apa-apa dosa yang dilakukannya.
Sementara hadits-hadits yang menyatakan kehinaan dan kejelikan anak zina sama ada di dunia atau di akhirat, semata-mata kerana ia anak zina pula kebanyakannya adalah dha`if teruk atau maudhu`. Kalau ada pun satu atau dua hadits sahih yang zahirnya memang menunjukkan kehinaan dan kejelikannya, maka maksud sebenarnya bukanlah begitu (sebagaimana zahirnya).
Terdapat beberapa contoh yang boleh dikemukakan untuk usul ke-46 ini. Antaranya:
Contoh Pertama:
فَرْحُ الزِّنَا لا يَدْخل الَجنَّةَ
Bermaksud: Anak zina tidak akan masuk syurga.
Rujukan:
Ibnu `Adi - Al-Kāmil Fi Dhu`afā’ ar-Rijāl j.4 m/s 524, Ibnu al-Jauzi- al-Maudhu`aat j. 3 m/s 111, as-Suyuthi –
al-La’aali’u al-Mashnu`ah j.2 m/s 164, Ibnu `Arraaq al-Kinaani – Tanzih as-Syari`ah al-Marfu`ah j.2 m/s 228, ar-Rāfi`e – at-Tadwīn Fi Akhbāri Qazwīn
j.2 m/s 146, ad-Dāraquthni - `Ilal ad-Dāraquthni j.9 m/s 101, adz-Dzahabi – Mīzān al-I`tidāl j.3 m/s 340, Ibnu al-Jauzi- al-`Ilal al-Mutanaahiyah j.2 m/s 769.
Komentar:
(1) Sanad Ibnu `Adi bagi hadits contoh pertama itu di dalam al-Kāmil Fi Dhu`afā’ ar-Rijāl adalah seperti berikut:
َحدَّثَنَا حمزة بن داود الثقفي ، َحدَّثَنا ُم َحمد بن زنبور ، َحدَّثَنا َعبد العزيز بن أبي حازم عن سهيل بيعن أبيه ، َعن أهريرة ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
(2) Ramai `ulama’ meletakkan kesalahan hadits contoh pertama itu di atas pundak Suhail. Ibnu `Adi berkata, “Hadits ini diketahui dengan sebab Suhail.” Ibnu al-Jauzi
61
Usul dirayah hadis 0062
berkata, “Hadits ini maudhu`. Suhail bin (Abi) Shaleh as-Sammān, kata Yahya (bin Ma`īn) mengenainya, “Haditsnya bukan hujah.” Abu Haatim pula berkata, “Boleh
ditulis haditsnya, tetapi tidak boleh dijadikan hujah.”
(3) Di bawah biografi Suhail bin Abi Shaleh Dzakwān as-Sammān, setelah mengemukakan pandangan orang-orang yang menta`dilkannya, Imam adz-Dzahabi
juga mengemukakan pandangan orang-orang yang mentajrīĥkannya.
Apa yang jelas daripada keterangan adz-Dzahabi ialah Suhail tidak diterima Bukhari sebagai perawinya di dalam Sahih Bukhari. Imam Muslim walaupun memasukkan
banyak juga hadits Suhail, tetapi kebanyakannya hanyalah sebagai riwayat-riwayat syawahid. Imam Malik pula menerima hadits-hadits daripada Suhail sebelum
fikirannya bercelaru.
Antara sebab kenapa fikiran Suhail kemudiannya bercelaru menurut `Ali bin al-Madīni ialah kematian salah seorang saudaranya. Kerana terlalu sedih atas kematiannya, fikiran
Suhail jadi bercelaru dan banyaklah hadits yang dia terlupa. (Lihat Mizaanu al-I`tidaal j.2 m/s 243-244).
(4) Manurut para `ulama’ hadits, bukan Suhail sahaja perawi yang bermasalah di dalam sanad hadits tersebut. Muhammad bin Zumbūr juga perawi bermasalah. Dia seorang perawi yang lemah. Riwayatnya yang bercanggah dengan riwayat perawi tsiqāt tidak boleh diterima. Ĥamzah bin Daud ats-Tsaqafi pula bukan seorang perawi yang dikenali (majhūl) para `ulama’ Rijāl.
(5) Menurut Ibnu al-Jauzi, hadits itu selain bermasalah di sudut sanadnya, matannya juga bercanggah dengan beberapa prinsip (keadilan) agama Islam yang termaktub di dalam al-Qur’an. Yang paling besar daripadanya ialah firman Allah:وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰۚ
Bermaksud: …dan seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja); … (al-An`ām:164).
Di sini Imam Ibnu al-Jauzi telah mengguna pakai usul dirayah hadits (lihat Usul Dirayah ke-10 di dalam buku ini) untuk menolak hadits contoh pertama yang
62
Al-An'am 6:164
قُلْ أَغَيْرَ ٱللَّهِ أَبْغِى رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَىْءٍۚ وَلَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَاۚ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰۚ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ
Katakanlah (Muhammad), “Apakah (patut) aku mencari tuhan selain Allah, padahal Dialah Tuhan bagi segala sesuatu. Setiap perbuatan dosa seseorang, dirinya sendiri yang bertanggung jawab. Dan seseorang tidak akan memikul beban dosa orang lain. Kemudian kepada Tuhanmulah kamu kembali, dan akan diberitahukan-Nya kepadamu apa yang dahulu kamu perselisihkan.”
Usul dirayah hadis 0063
dikemukakan di atas. Beliau malah menegaskan, hadits itu tidak sahih dan maudhu` kerana bercanggah dengan firman Allah yang mengandungi prinsip keadilan Islam yang terpakai bukan sahaja di dunia bahkan sampai ke akhirat.
(6) Hadits yang dikemukakan sebagai contoh pertama itu juga bercanggah dengan firman Allah yang tersebut di dalam ayat yang sama, sebelum sedikit daripada potongan
ayat yang disebutkan oleh Ibnu al-Jauzi tadi, iaitu:
وَلَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَاۚ
Bermaksud: …Dan tiadalah (kejahatan) yang diusahakan oleh tiap-tiap seorang melainkan orang itulah sahaja yang menanggung dosanya; …(al-An`ām:164).
(7) Saiyyidatuna `Aaishah juga berdalil dengan firman Allah yang sama untukmembuktikan anak zina tidak menanggung apa-apa dosa kerana perzinaan yang
dilakukan oleh kedua ibu bapanya. Kata beliau:
ليس على ولد الزنا من وزر أبويه شيء[ ولا وازرة وزرا أخرى]
Bermaksud: Anak zina tidak menanggung sedikit pun daripada dosa kedua ibu bapanya.
(Allah berfirman, bermaksud) “Seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja).” (al-An`ām:164).
(Atsar riwayat al-Haakim, al-Baihaqi dan `Abdur Razzaaq).
Contoh Kedua:
لا يدخل الجنة ولد الزنا ولده ولا ولد ولده
Bermaksud: Anak zina tidak akan masuk syurga, tidak (akan masuk juga) anaknya dan tidak juga anak bagi anaknya.
Rujukan:
Abu Nu`aim - Ĥilyatu al-Auliyā’ j.3 m/s 308, Ibnu al-Jauzi- al-Maudhu`aat j.3 m/s 110,
az-Zaila`i – Takhrīj Aĥādīts al-Kasysyāf j.4 m/s 76, as-Suyuthi – al-La’aali’u al-
Mashnu`ah j.2 m/s 164, ad-Dailami – al-Firdaus j.5 m/s 108, Ibnu `Arraaq al-Kinaani
– Tanzih as-Syari`ah al-Marfu`ah j.2 m/s 228),
63
Usul dirayah hadis 0064
Komentar:
(1) Sanad riwayat Abu Nu`aim di dalam Ĥilyatu al-Auliyā’ adalah seperti berikut:
ْعبدالله حنيف ثنا يوسف أسباط عن أبي إسرائيل الملائي إسماعيل بن(أبي) إسحاق عن فضيل ابن عن مجاهد عن ابن عمر عن أبي هريرة قال قال رسوالله صلى الله عليه وسلم
(2) Dengan sanad Abu Nu`aim itu juga Ibnu al-Jauzi mengemukakan hadits contoh kedua di dalam kitabnya al-Maudhū`āt. Ibnu al-Jauzi mengatakan punca penyakitnya ialah Abu Isra’il. Ia merupakan paksi (madaar) bagi hadits itu. Kata Yahya, “Ashĥāb al-hadits tidak mahu menulis haditsnya. Tirmidzi dan ad-Daaraquthni mengatakan ia
dha`if.”
(3) Ibnu al-Jauzi juga menyebutkan bahawa di dalam sanad hadits itu terdapat idhthirāb yang teruk pada Mujahid. Ada ketikanya Mujahid dikatakan telah meriwayatkannya
terus daripada Abi Hurairah. Di dalam sesetengah sanad pula tersebut Mujahid telah menerimanya daripada Abu Hurairah dengan perantaraan Ibn `Amar seperti yang
tersebut di dalam riwayat Abu Nu`aim di atas.
Di dalam sesetengah sanad pula tersebut Mujahid telah menerimanya dengan perantaraan Abi Sa`id. Ada ketika pula Mujahid dikatakan telah meriwayatkannya
dengan perantaraan Muhammad bin `Abdir Rahman seperti tersebut di dalam riwayat yang akan dikemukakan pada poin (4) nanti. Kadang-kadang pula ia diriwayatkan
secara mauqūf sahaja. Semua ini menunjukkan kecelaruan perawi-perawinya.
(4) Terdapat satu lagi saluran riwayat daripada Abu Hurairah. Matannya agak berbeza daripada matan hadits contoh kedua. Bagaimanapun ternyata ia lebih dahsyat daripada hadits contoh kedua itu. Di bawah ini dikemukakan riwayat berkenaan lengkap dengan
sanadnya sebagaimana dikemukakan oleh Ibnu al-Jauzi di dalam al-Maudhū`āt:
أنبأنا عبد االول أنبأنا الداوودى أنبأنا ابن أعين السرخسى حدثنا إبراهيم بن خزيم حدثنا عبد بن حميد حدثنا عبدالرحمن بن سعد الرازي حدثنا عمر بن أبى قيس عن إبراهيم بن مهاجر عن محمد بن عبدالرحمن بن أبى ذئاب
لَى َسْبعَة آبَاءَوَال َش ْيء من نَ ْسله إلجنَّة ولد زنا عن أبى هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم:
لا يدْخل الجنة ولد زنا ولا شيء من نسله إلى سبعة آباء
Bermaksud: Anak zina tidak akan masuk syurga. Tidak akan masuk syurga juga tujuh keturunannya.
64
Usul dirayah hadis 0065
Setelah mengemukakannya Ibnu al-Jauzi menulis, “Di dalam sanadnya ada Ibrahim bin Muhajir. Bukhari dan an-Nasā’i mengatakan ia dha`if. Apa dosa anak zina itu sehingga ia (dan tujuh keturunannya) terhalang daripada memasuki syurga?! Hadits-hadits itu pula menyalahi prinsip-prinsip agama Islam. Yang paling besarnya ialah ia menyalahi
firman Allah:وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰۚ
Bermaksud: …dan seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja); … (al-An`ām:164).”
Di dalam Mizan al-I`tidāl, Imam adz-Dzahabi menukilkan bahawa Imam Bukhari mengatakan ia (Ibrahim bin Muhajir) munkarul hadits. Sementara Yahya bin Sa`id pula
dinukilkan telah berkata, ia (Ibrahim bin Muhajir) tidak kuat.
(5) Ibnu `Arrāq di dalam Tanzīh Asy-Syarī`ah al-Marfū`ah berkata, “Ad-Daaraquthni dan Abu Nu`aim mengatakan hadits di atas ma`lūl kerana Idhthirāb tersebut.”
(6) Abu Bakar al-Jasshāsh berkata di dalam kitabnya Aĥkām al-Qur’an begini: “Ini semua termasuk dalam hadits-hadits Abu Hurairah yang tidak diterima kerana ia
menyalahi usul. Seperti apa yang diriwayatkan daripada beliau bahawa ولد الزنا شر الثلاثة (anak zina adalah yang paling teruk antara tiga orang, itu dia sendiri dan kedua ibu dan bapanya) ,ولد الزنا لا يدخل الجنة (anak zina tidak akan masuk syurga) لا وضوء لمن لم يذكر اسم الله عليه
(tiada wudhu’ bagi orang yang tidak menyebut nama Allah ketika hendak berwudhu’), dan hadits من غسل ميتا فليغتسل ومن حمله فليتوضأ(sesiapa memandikan mayat , dia hendaklah mandi, dan sesiapa menanggungnya, dia hendaklah berwudhu’).
Semua hadits-hadits ini syadz (ganjil). Para fuqaha’ bersepakat ttg tidak harus dipakai zahirnya. (Lihat Aĥkām al-Qur’an j.3 m/s 404).
(7) Kenapa hukuman terhadap anak zina yang tidak bersalah itu begitu teruk, sehingga tujuh keturunannya tdk akan dapat masuk syurga, adakah walaupun mereka beriman dan mentaati Allah sepanjang hayat? Hukuman berat seperti itu hairannya tidak pula tersebut dikenakan ke atas ibu bapanya yang memang telah melakukan dosa perzinaan!
Contoh Ketiga:
65
Usul dirayah hadis 0066
يحشر أولا الزنا في صورة والخنازير
Bermaksud: Anak-anak zina akan dibangkitkan (di Maĥsyar) dalam rupa kera-kera dan babi-babi.
Rujukan:
Al-`Uqaili – Kitab ad-Dhu`afā’ al-Kabīr j.2 m/s 75, Hafizh Ibnu Hajar – Lisān al-Mīzān j.3 m/s 560-561, as-Suyuthi – al-La’aali’u al-Mashnu`ah j.2 m/s 162-163, Hafizh Ibnu
Hajar – al-Mathālib al-`Aaliah j.9 m/s 41, al-Būshīri – Itĥāf al-Khiyarati al-Maharah j.8 m/s 160, as-Syaukaani- al-Fawaa’idu al-Majmu`ah m/s 204.
Komentar:
(1) Ĥāfizh Ibnu Ĥajar mengemukakan sanad bagi hadits contoh ketiga di atas melalui saluran Abu Bakar (Ibnu Abi Syaibah) seperti berikut:
وقال أبو بكر حدثنل أسود بن عامر ثنا حماد بن سلمة عن على بن زيد عن (زيد)ابن عياض عن عيسى عن عبدالله بن عمرو بن العص رضىالله عنهما عن النبي صلى عليه وسلم قال
(2) Di dalam Itĥāf al-Khiyarati al-Maharah pula setelah mengemukakan hadits tersebut, Ĥāfizh Ibnu Ĥajar mengomentarinya dengan berkata, “Abu Bakar Ibnu Abi Syaibah meriwayatkannya dengan sanad yang dha`if disebabkan kedha`ifan `Ali bin Zaid bin Jud`ān (salah seorang perawinya).”`Ali bin Zaid bin Jud`ān menurut para `ulama’ Rijāl seperti Ahmad, Yahya dan lain-lain adalah seorang perawi yang langsung tidak bernilai (ليس بشيء “.)
(3) Al-`Uqaili, as-Suyuthi dan lain-lain pula mengemukakan hadits yang sama mafhumnya dengan hadits yang dikemukakan sebagai contoh ketiga di atas, walaupun
lafaznya berbeza. Bahagian atas sanadnya sama sahaja dengan sanad Abu Bakar Ibnu Abi Syaibah yang dikemukakan oleh Hafizh Ibnu Hajar tadi. Di bawah ini dikemukakan hadits yang dimaksudkan itu dengan sanad al-`Uqaili bersama-sama terjemahannya:
حدثنا عِلي بن عبد العزيز ، قال : َحدَّثَنا عارم ، قال : َحدَّثَنا أحمد بن سلمة عن علي بن زيد عن زيد بن عياض عن عيسى بن حطان الرقاشي عن َعبد هللا بن عمرو أن رسول هللا صلى هللا عليه وسلم قال أولاد الزنا يحشرون يوم
القيامة في صورة القردة والخنازير.
66
Usul dirayah hadis 0067
Bermaksud: rasulullah s.a.w. bersabda, “Anak-anak zina akan dibangkitkan pada hari kiamat (nanti) dalam rupa kera-kera dan babi-babi.
(4) Di dalam Lisān al-Mīzān Ĥāfizh Ibnu Ĥajar berkata bahawa di dalam sanadnya juga ada perawi bernama Zaid bin `Iyādh al-Bashri. Ayyub as-Sakhtiyāni telah
mempertikaikan (mentajrīĥkan) perawi ini.
(5) As-Suyuthi setelah mengemukakan hadits itu berkata, “(Ia) Maudhu`”. Al-`Uqaili pula berkata, “Ia tidak maĥfūzh melalui saluran sanad yang tsabit (sahih atau hasan).
Zaid bin `Iyādh telah dipertikaikan (ditajrīĥkan) oleh Ayyub as-Sakhtiyāni.”
(6) `Isa bin Ĥitthān ar-Raqāsyi (salah seorang perawi di dalam kedua-dua sanad hadits di atas), walaupun Ibnu Hibbaan menyebutnya sebagai perawi tsiqah, namun Ibnu
`Abdil Barr mengatakan ia bukan orang yang haditsnya boleh dijadikan hujah.
(7) Bukan as-Suyuthi sahaja menghukum hadits itu sebagai maudhu`, as-Saghāni, asy-Syaukāni, Muhammad Thāhir bin `Ali al-Hindi juga menghukumnya sebagai maudhu`.
Ibnu al-Jauzi bahkan menghukumnya dengan berkata, “Ini adalah hadits maudhu`, langsung tiada asalnya.”
(8) Dari sudut dirayah, hadits contoh ketiga ini juga seperti hadits-hadits contoh pertama dan kedua dihukum sebagai maudhu` kerana menyalahi firman Allah di dalam al-Qur’an dan menyalahi prinsip keadilan Islam yang berkekalan dari dunia hingga ke akhirat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan