Asas(usul)Tafsir 17viii (02)
Bantahan Terhadap Dalil Ketiga.
Golongan kedua sekali lagi memakai perkataan آية di dalam firman Allah ini dengan erti ayat alQur'an. Firman Allah:
وَمَا كَانَ لِرَسولٍ أَن يَأْتِيَ بِئَايَةٍ آِلَّا بِإِذْنِ اللهِ
dengan terjemahan yang telah diberikan di ataş, iaitu: "Dan tidak ada hak bagi seorang Rasul mendatangkan sesuatu ayat (mu'jizat) melainkan dengan izin Allah", nampaknya tidak sesuai dengan selera golongan kedua. la mengikut selera mereka seharusnya diterjemahkan begini, "Dan tidak ada hak bagi seseorang Rasul mendatangkan sesuatu ayat (al-Qur'an setelah ayat-ayat tertentu dimansukhkan), melainkan dengan izin Allah.”
Cuba lihat berapa banyak tambahan perlu dimasukkan ke dalam kurangan () untuk memenuhi selera mereka? Padahal di mana terdapat isyarat dan petunjuk kepada ayat-ayat yang memansukhkan ayat-ayat tertentu yang dibawa oleh seseorang rasul?? Di mana pula terdapat isyarat dan petunjuk kepada ayat-ayat tertentu yang dimansukhkan???
Sebanyak-banyak terjemahan dan tafsir dalam bahasa Melayu/Indonesia saja pun, baik Tafsir Pimpinan Ar-Rahman, Tafsir Departmen Agama Indonesia, Tafsir Prof. Mahmud Yunus, Tafsir AI-Furqaan A. Hasan, Tafsir al-Azhar Prof. HAMKA atau tafsir-tafsir lain, semuanya mentafsirkan perkataan آية di dalam ayat ke-38 Surah ar-Ra'd itü dengan mu'jizat atau hükum (syariat) dan tanda-tanda kebesaran Allah. Tidak ada satu pun daripadanya mentafsirkannya dengan ayat al-Qur'an yang memansukhkan mana-mana ayat lain di dalam al-Qur'an itü datangnya dengan izin Allah!
Lihat saja sebagai contohnya bagaimana Prof. Mahmud Yunus mentafsirkan ayat ke 38-39 Surah ar-Ra'd itü di dalam Tafsimya, 'Tafsir al-Qur'an al-Karim':
"Allah telah mengutus beberapa rasul sebelum Nabi Muhammad. Rasul itü tidak boleh mendatangkan ayat (tanda mukjizat), melainkan dengan izin Allah. Pada setiap masa rasul itü ada kitabnya yang tertentu yang berisi hukum-hukum yang sesuai dengan keadaan pada masa
itu. Sesetengah hukum-hukum itu ada yang dihapuskan Allah menurut kehendakNya kerana tidak sesuai lagi dengan masa yang kemudiannya dan sesetengahnya dikekalkan hukum-hukum itu sehingga masih dilaksanakan oleh umat yang kemudiannya, Hukum-hukum yang berubah-ubah itu ialah hukum-hukum syari'at seperti cara beribadat, muamalat dan sebagainya. Sedangkan iktikad atau keimanan kepada Allah, RasulNya, hari yang kemudian dan sebagainya, tidak berubah sejak zaman rasul-rasul terdahulu sampai kepada Nabi Muhammad, bahkan sehingga hari kiamat. Dan inilah yang disebut ibu kitab yang berisi hukum tetap yang tidak berubah selama-lamanya.
Maka syariat Nabi lsa menasikhkan (mengubah) syari'at Nabi Musa dan syari'at Nabi Muhammad menasikhkan syari'at Nabi 'Isa. Tetapi tentang keimanan kepada Allah yang Maha Esa tiadalah berubah pada setiap zaman rasul-rasul itu. Sebab itulah dalam al-Qur'an selalu ditegaskan, bahawa setiap rasul mengajak kaumnya kepada tauhid (mengesakan Tuhan)."
Tafsiran yang dipakai oleh golongan kedua jelas sekali tidak menepati konteks ayat. Ayat ke-38 berbicara tentang rasul-rasul yang diutus Allah dari Adam hingga Muhammad, semuanya adalah manusia yang tetap mempunyai sifat-sifat kemanusiaan. Mereka seperti manusia-manusia lain mempunyai isteri dan anak cucu. Para rasul juga mempunyai kelemahan sebagai manusia. Mereka tidak dapat bertindak sewenang-wenang dan sesuka hati dalam menyampaikan hukum dan syari'at. Mereka itu hanya menyampaikan apa yang dikehendaki Allah supaya disampaikan saja. Segala mu'jizat yang nyata pada para rasul tidak lebih dari kurniaan Allah semata-mata. Mereka tidak berhak dan tidak berkuasa untuk mengadakan mu'jizat sendiri. Mu'jizat yang dikurniai pula tidak boleh diguna mereka secara sewenang-wenang.
Nabi Musa sebagai contohnya, tidak akan dapat berbuat apa-apa dengan tongkatnya atas kehendaknya sendiri. Setiap mu'jizat tongkatnya keluar, terlebih dahulu mesti ada perintah Allah: "Lemparkan tongkatmu hai Musa!" Kalau tidak ada perintah, dia tidak berani. Walaupun tongkatnya telah berpuluh kali memperlihatkan keajaiban. Nabi kita Muhamad s.a.w. Israa' ke Baitul Maqdis dan Mikraaj ke langit, hanya sekali dalam hidupnya. Baginda tidak dapat melakukannya sesuka hati buat kali kedua, kalau tidak ada izin dan panggilan dari Tuhan. لكل أجل (Bagi tiap-tiap masa ada perkara yang ditentukan). Demikianlah ayat ke-38 ditutup.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan