Asas(usul)Tafsir 17viii (03)
Jika perkataan آية di dalam ayat ke-38 dipakai dengan erti ayat al-Qur'an yang memansukhkan ayat-ayat lain, maka ia akan menimbulkan banyak kekeliruan. Antaranya:
(i)la akan memberi erti, tidak ada seorang pun rasul melainkan telah membawa ayat al-Qur'an yang memansukhkan ayat yang lain dengan izin Allah. Soalnya, apakah setiap orang rasul datang dengan membawa ayat al-Qur'an Yang menasakhkan ayat lain? Apakah ayat nasikh dan ayat mansukh daripada al-Quran yang telah dibawa oleh rasul-rasul sebelum Nabi kita Muhammad s.a.w.?
(ii)Allah menerangkan bahawa beberapa orang rasul sebelum Muhammad juga diutus Allah dengan memberikan kepada mereka isteri-isteri dan keturunan, sebenarnya keterangan itu adalah untuk menyatakan bahawa para rasul sebagai manusia juga mempunyai keperluan dan kelemahan seperti manusia-manusia lain. Oleh itu adanya keperluan dan kelemahan pada mereka sebagai manusia sepatutnya tidak menimbulkan kehairanan. Adalah tidak wajar menolak seruan para rasul semata-mata kerana mereka juga mempunyai isteri dan anak cucu seperti kita? Lalu apakah kaitan rasul-rasul yang mempunyai sifat-sifat demikian dengan membawa ayat al-Qur'an yang memansukhkan ayat lain atau dimansukhkan dengan ayat al-Qur'an yang lain? Sedangkan apa yang dibawa oleh para rasul itu bukan al-Qur'an pun. Nabi Musa membawa Taurat. Nabi 'Isa membawa Injil. Begitu juga dengan nabi-nabi yang lain. Semua mereka membawa kitab atau suhuf masing-masing. Tiada siapa pun daripada mereka mereka membawa al-Qur'an? Yang membawa al-Qur'an hanyalah Nabi Muhammad saw. Jadi mengaitkan ayat ke-38-39 Surah arRa'd ini dengan bab nasakh ayat al-Qur'an adalah sesuatu yang di luar konteks.
Kesimpulannya ialah ayat ke-38-39 Surah ar-Ra'd lebih sesuai dikaitkan dengan syariat atau pun mukjizat yang diberi Allah kepada rasul-rasulNya. Ada syariat rasul terdahulu yang dihapuskan mujizat dan ada juga yang ditetapkan sehingga dapat terus dipakai oleh umat yang datang kemudian. Ada mu'jizat yang dihapuskan dan ada pula mu'jizat yang dikekalkan oleh Allah untuk rasul-rasul yang datang kemudian. Semuanya berlaku dengan izin Allah. Tiada satu pun daripada yang dihapuskan atau ditetap dan dikekalkan berlaku mengikut kehendak rasul-rasul iłu sendiri tanpa kebenaran daripada Allah.
Ayat ke-39 Surah ar-Ra'd itu oleh sesetengah 'ulama' ilmu 'aqidah dipakai dengan erti "qadha' muî allaq” dan ”qadha' mubram”. Qadha' mua allaq bererti ketetapan Allah yang masih lagi tergantung. la tergantung pada amalan atau tindakan tertentu makhluk. Qadha' mubram pula ialah ketetapan Allah yang memang telah putus. la tidak tergantung dengan apa-apa amalan pun. Firman Allah: يمحو الله ما يشاء mencerminkan "qadha' mu'allaq”, sementara ويثبت pula mencerminkan ”qadha' mubram”. Kedua-dua qadha' atau qadar (taqdir) itu bagaimanapun sedia ada dalam ilmu Allah s.w.t. Atau sudah pun tercatat di dałam al-Lauh al-Mahfuzh. Itulah yang dimaksudkan dengan firman Allah di hujung ayat berkenaan وعنده أم الكتاب (dan padaNya jua ada ilmu tentang semua itu).
Dalil Keempat ialah terdapat sekian banyak hadits yang menunjukkan ada ayat-ayat hukum tertentu dimansukhkan oleh ayat-ayat lain. Perkataan nasakh dengan jelas digunakan di dalam hadits-hadits berkenaan. Ini membuktikan sememangnya ada hukum di dalam al-Qur'an dimansukhkan dan digantikan dengan hukum lain menerusi ayat yang memansukhkannya. Sebagai contohnya ialah hadits berikut:
عَنْ عِكْرِمَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ { إِنْ تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ } فَكَانَتْ الْوَصِيَّةُ كَذَلِكَ حَتَّى نَسَخَتْهَا آيَةُ الْمِيرَاثِ
Maksudnya: "lbnu - Abbaas mentafsirkan firman Allah yang bermaksud: "Diwajibkan atas kamu, apabila seseorang di antara kamu kedatangan (tanda-tanda) maut, jika ia meninggalkan harta yang banyak, berwasiat untuk ibu bapa dan karib kerabatnya secara ma'ruf, (ini adalah) kewajiban atas orang-orang yang bertaqwa." (al-Baqarah:180).
Demikianlah hukum wasiat dahulu (untuk beberapa ketika). sehingga ia dimansukhkan oleh ayat pusaka (Hadits riwayat Abu Daud, alBaihaqi, ad-Daarimi dan lain-lain).
Ketika menghuraikan hadits ini Maulana Khalil Ahmad as-Saharanpuri di dalam Badzlu Majhudnya menulis (bermaksud): "Para 'ulama' berbeda pendapat tentang wasiat yang tersebut di dalam ayat 180 Surah ab-Baqarah ini- Adakah ia wajib atau tidak? Ada yang mengatakan ia tidak wajib. la hanya suatu yang sunat dan merupakan perintah irsyadi (perintah yang diberikan sebagai bimbingan untuk mendapat kebaikan duniawi, bukan sebagai wajib). Ada pula yang berpendapat, ia dahulunya difardhukan (diwajibkan), kemudian dimansukhkan. Orang-orang yang mengatakan ia wajib berbeda pendapat pula tentang sama ada ia dimansukhkan atau tidak. Ada yang mengatakan ia telah dimansukhkan, dan ada pula yang mengatakan ia tidak dimansukhkan. Abu Muslim al-lsfahani adalah antara tokoh yang berpendapat ia tidak dimansukhkan.
Orang-orang yang menerima ia dimansukhkan berbeda pendapat pula tentang naasikhnya. Ada yang mengatakan ia dimansukhkan dengan ayat pusaka. Ada pula yang mengatakan ia dimansukhkan dengan sabda Rasulullah s.a.w. berikut:
إن اللهَ أعطَى كلَّ ذي حقٍّ حقَّه فلا وصيةَ لوارث
Maksudnya: Sesungguhnya Allah telah memberi kepada tiap-tiap yang berhak akan haknya, maka tiada lagi wasiat untuk waris. (Hadits riwayat Ahmad, Abu Daud, Ibnu Majah, Tirmidzi, Nasaa'i, dan ad-Daaraquthni).
Mereka berbeda pendapat lagi. Ada yang mengatakan ia dimansukhkan untuk pewaris-pewaris dan juga bukan pewaris. Ada pula yang mengatakan ia dimansukhkan untuk pewaris sahaja. Yang terakhir ini adalah mazhab Ibnu 'Abbaas, al-Hasan al-Bashri, Masruq dan lain-lain. Bagi mereka ayat 1 80 Surah ab-Baqarah kekal (muhkam) menunjukkan kewajiban berwasiat untuk kerabat dan sanak saudara yang bukan pewaris. (Lihat Badzlul Majhus j.10 m/s 19).
Apa yang disebut oleh Maulana Khalil Ahmad as-Saharanpuri ini sebenarnya telah dikemukakan oleh al-Imam Fakhruddin ar-Razi di dalam Tafsirnya, at-Tafsir al-Kabir atau Tafsir mafatih alGahaib. Lihat Tafsir berkenaan j.2 m/s 234.
Dilihat dari sudut pandang para 'ulama' mutaqaddimin seperti Ibnu 'Abbaas, al-Hasan al-Bashri, Masruq dan lain-lain ayat 180 Surah ab-Baqarah itu tidak menepati ta'rif nasakh yang dipakai oleh golongan 'ulama' muta'akkhirin.
Bagi mereka ia tidak lebih daripada تخصيص العام semata-mata. Kita telah membincangkan sebelum ini bahawa istilah nasakh juga dipakai oleh golongan mutaqaddimin dengan erti mentakhsiskan hukum yang umum.
Ringkasnya apa yang tersebut di dalam hadits-hadits sebagai nasakh ayat al-Qur'an sebenarnya adalah menurut istilah mutaqaddimin. Tidak ada satu pun ayat al-Qur'an yang disebutkan sebagai mansukh disepakati sepanjang sejarah umat Islam sebagai mansukh dengan erti yang dipakai di sisi 'ulama' mutaakkhirin. Golongan ketiga juga menerima nasakh dengan erti yang dipakai oleh golongan mutaqaddimin itu. Soal nasakh hadits dengan hadits, maka itu adalah suatu yang disepakati oleh semua orang tentang ada dan berlakunya.
Satu perkara yang perlu sekali diketahui tentang nasakh yang tersebut di dalam hadits-hadits, kebanyakannya adalah hadits aahaad. la sama sekali tidak harus dijadikan penentu terhadap sesuatu yang disepakati mutawatir seperti al-Qur'an. Bahkan termasuk salah satu usul dirayat hadits bahawa mana-mana hadits yang menggugat kemutawatiran al-Qur'an adalah maudhu' atau sekurang-kurangnya ia dha'if. Dalam masalah nasakh, hadits-hadits ahaad seperti itu tidak boleh sama sekali dijadikan sebagai penentu hagi mansukhnya mana-mana ayat yang mutawatir. Jika perkara seperti ini terdapat di dalam hadits-hadits yang sahih sanadnya, ia perlulah ditakwilkan dengan ta'wilan-ta'wilan yang sesuai dan tidak menggugat al-Qur'an yang mutawatir.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan