Asas(usul) tafsir 20(7)
Alasan Dan Asas Bagi Penerimaan Tafsir Saintifik
(1) Di dalam al-Qur'an terdapat sekitar 750 ayat berkaitan dengan sains, sedangkan ayat-ayat yang berkaitan dengan fiqh hanya sekitar 150 ayat sahaja. Sungguh menghairankan apabila umat Islam mengabaikan ayat-ayat yang berkaitan dengan sains yang tersurat atau tersirat dalam al-Qur'an dan menumpukan sebahagian besar daripada perhatian mereka kepada ayat-ayat hukum yang hanya berjumlah 150 sahaja itu. Terbukti setelah umat Islam memberikan perhatian kepada 150 ayat-ayat hukum. mereka telah dapat menghasilkan perpustakaan yang amat besar di bidang fiqh. Tidak dapat dibayangkan betapa besarnya pula perpustakaan yang akan memuatkan hasil kajian umat ini terhadap 750 ayat berkaitan dengan sains. Tentu sekali berkali-kali ganda lagi besarnya!
(2) Terdapat banyak sekali ayat-ayat al-Qur'an Yang menggesa manusia berfikir tentang alam semesta ciptaan Tuhan, termasuk tentang diri manusia itu sendiri. Tujuannya ialah supaya manusia menerima kewujudan Tuhan yang Maha Esa dan Maha Kuasa. lalu tunduk dan patuh kepadaNya dengan melaksanakan apa yang diperintahNya dan meninggalkan apa yang dilarangNya. Sudah tentulah apabila manusia berfikir, merenung dan mengkajinya mereka akan mendapat ilmu dan ilmu yang akan diperolehi itu tentunya bersifat saintifik. Di bawah ini dikemukakan beberapa ayat al-Qur'an berkenaan:
(a)Aal-e-Imran 3:190
إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ لَءَايَٰتٍ لِّأُو۟لِى ٱلْأَلْبَٰبِ
Bermaksud: Sesungguhnya pada kejadian langit dan bunli dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal; (190)
Aal-e-Imran 3:191
ٱلَّذِينَ يَذْكُرُونَ ٱللَّهَ قِيَٰمًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَٰطِلًا سُبْحَٰنَكَ فَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ
(laitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka puta memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka. (191). (Aali 'Imraan: 190-191).
(b)Ar-Ra'd 13:3
وَهُوَ ٱلَّذِى مَدَّ ٱلْأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَٰسِىَ وَأَنْهَٰرًاۖ وَمِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٰتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ ٱثْنَيْنِۖ يُغْشِى ٱلَّيْلَ ٱلنَّهَارَۚ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
Ar-Ra'd 13:4
وَفِى ٱلْأَرْضِ قِطَعٌ مُّتَجَٰوِرَٰتٌ وَجَنَّٰتٌ مِّنْ أَعْنَٰبٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ يُسْقَىٰ بِمَآءٍ وَٰحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَىٰ بَعْضٍ فِى ٱلْأُكُلِۚ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
Bermaksud: Dan Dialah yang menjadikan bumi terbentang luas dan menjadikan padanya gunung-ganang (terdiri kukuh) serta sungai-sungai (yang mengalir) dan dari tiap-tiap jenis buah-buahan. Dia jadikan padanya pasangan: Dua-dua. Dia juga melindungi siang dengan malam silih berganti. Sesungguhnya semuanya itu mcngandungi tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang bertikir. (3).
Dan di bumi ada beberapa potong tanah yang berdekatan (tetapi berlainan keadaannya); dan padanya ada kebun-kebun anggur dan jenis-jenis tanaman serta pohon-pohon tamar (kurma) yang berumpun dan yang tidak berumpun; semuanya disiram dengan air yang sama dan Kami lebihkan buah setengahnya dari setengahnya yang lain (pada bentuk, rasa dan baunya). Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang-orang yang ber'aqal, (4)
(arRad: 3-4).
(c)Al-Jasiyah 45:13
وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِى ٱلْأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُۚ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
Bermaksud: Dan Dia memudahkan untuk (faedah dan kegunaan) kamu, segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, (sebagai rahmat pemberian) daripadaNya; sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda Cang membuktikan kemurahan dan kekuasaanNya bagi kaum yang berfikir. (al-Jaatsiyah: 13).
(d)An-Nahl 16:12
وَسَخَّرَ لَكُمُ ٱلَّيْلَ وَٱلنَّهَارَ وَٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَۖ وَٱلنُّجُومُ مُسَخَّرَٰتٌۢ بِأَمْرِهِۦٓۗ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
Bermaksud: Dan Dia menundukkan malam dan siang. matahari dan butan untukmu. Dan bintang-bintang itu ditundukkan (untukmu) dengan perintahNya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda-tanda (kekuasaan Allali) bagi kaum yang memahami(nya). (an-Nahl:12).
An-Nahl 16:15
وَأَلْقَىٰ فِى ٱلْأَرْضِ رَوَٰسِىَ أَن تَمِيدَ بِكُمْ وَأَنْهَٰرًا وَسُبُلًا لَّعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
An-Nahl 16:16
وَعَلَٰمَٰتٍۚ وَبِٱلنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ
Bermaksud; Dan Dia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya ia tidak menghayun-hayunkan kamu dan Dia mengadakan sungai-sungai serta jalan-jalan, supaya kamu dapat sampai ke matlamat yang kamu tuju. (15)
Dan (Dia mengadakan) tanda-tanda panduan jalan dan dengan bintang-bintang (pada waktu malam) mereka dapat mengetahui arah yang hendak dituju. (16),
(an-Nahl: 15-16).
An-Nahl 16:68
وَأَوْحَىٰ رَبُّكَ إِلَى ٱلنَّحْلِ أَنِ ٱتَّخِذِى مِنَ ٱلْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ ٱلشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ
An-Nahl 16:69
ثُمَّ كُلِى مِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٰتِ فَٱسْلُكِى سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًاۚ يَخْرُجُ مِنۢ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَٰنُهُۥ فِيهِ شِفَآءٌ لِّلنَّاسِۗ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
Bermaksud: Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok-pokok kayu dan juga di tempat-tempat yang dibuat manusia. (68).
Kemudian makanlah dari segala jenis (bunga-bungaan dan) buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkaNya kepadamu. (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam perutnya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir. (69).
(an-Nahl:68-69).
Al-Insan 76:2
إِنَّا خَلَقْنَا ٱلْإِنسَٰنَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَٰهُ سَمِيعًۢا بَصِيرًا
Bermaksud: Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari air mani yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), Kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan), kerana itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat. (al-Insan:2).
Ar-Rum 30:21
وَمِنْ ءَايَٰتِهِۦٓ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَٰجًا لِّتَسْكُنُوٓا۟ إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةًۚ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
Bermaksud: Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikan-Nya di antaramu (suami isteri) perasaan kasih sapng dan belas kasihan. Sesungguhnya pada yang demikian itü benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berfikir. (ar-Ruum:21 ).
Az-Zumar 39:6
خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَٰحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنزَلَ لَكُم مِّنَ ٱلْأَنْعَٰمِ ثَمَٰنِيَةَ أَزْوَٰجٍۚ يَخْلُقُكُمْ فِى بُطُونِ أُمَّهَٰتِكُمْ خَلْقًا مِّنۢ بَعْدِ خَلْقٍ فِى ظُلُمَٰتٍ ثَلَٰثٍۚ ذَٰلِكُمُ ٱللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ ٱلْمُلْكُۖ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ فَأَنَّىٰ تُصْرَفُونَ
Bermaksud: Dia menciptakan kamu dari diri yang satu (Adam), kemudian Dia menjadikan dari jenisnya, isterinya (Hawwa) dan Dia mengadakan untuk kamu binatang-binatang ternak delapan ekor (Empat pasangan jantan dan betina). Dia menciptakan kamu dalam kandungan ibu kamu (berperingkat-peringkat) dari sanı kejadian ke satu kejadian dalam tiga kegelapan. Yang (berbuat) demikian itü adalah Allah. Tuhan kamu. bagiNyalah kekuasaan yang mutlak: tiada Tuhan melainkan Diaz oleh itü bagaimana kamu dapat dipesongkan (dari mematuhi perintahNya)? (az-Zumar:6).
Al-Anbiya 21:32
وَجَعَلْنَا ٱلسَّمَآءَ سَقْفًا مَّحْفُوظًاۖ وَهُمْ عَنْ ءَايَٰتِهَا مُعْرِضُونَ
Al-Anbiya 21:33
وَهُوَ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلَّيْلَ وَٱلنَّهَارَ وَٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَۖ كُلٌّ فِى فَلَكٍ يَسْبَحُونَ
Bermaksud: Dan Kami telah menjadikan langit sebagai bumbung yang terpelihara dan terkawal, sedang mereka (yang kafir itu) berpaling tidak memerhatikan tanda-tanda (kekuasaan Kami) yang ada padanya. (32).
Dan Dialah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan: tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas). (33).
(al-Anbiyaa:32-33).
(3) Tafsiran saintifik membuktikan kebenaran teks al-Qur'an berdasarkan ilmu pengetahuan dan teknologi terkini, sekali gus dapat melahirkan pelbagai bidang pengkajian. Pengkajian teks atau ayat-ayat al-Quran mampu melahirkan teori-teori sains dan teknologi.
(4) Pentafsiran saintifik al-Qur'an jelas memberikan manfa'at kepada umat Islaın khasnya kerana pengetahuan mereka tentang tabi' i dan jiwa, semakin bertambah.
(5) Manusia mengetahui sesuatu fakta dari sudut yang berbeza dan menjadi tanggungjawab untuk merumuskan sesuatu persoalan sesuai dengan tahap pengetahuan semasa. Untuk memahami al-Qur'an. tafsiran saintifik tidak boleh diketepikan. Al-Qur'an memang merupakan mu'jizat yang kekal, bukti kebenarannya tidak hanya eksklusif terletak kepada nilai linguistik dan sasteranya semata-mata, tetapi juga kepada hakikat fizikal dan psikologi.
(6)Tafsir saintifik menjelaskan teks al-Qur'an berpandukan ilmu pengetahuan semasa. Kerana itu ia akan mudah difahami, selain al-Qur'an dapat dihayati sebagai mu'jizat yang kekal buat selamanya.
(7)Tafsir saintifik sebenarnya merupakan i'jaaz al-Qur'an yang tersendiri, ia semakin terserlah dan popular di kalangan umat Islam di zaman moden ini. Anda dapat melihat sekarang ini berlambak-lambak buku yang ditulis khusus mengenainya. Ahli-ahli tafsir moden juga nampaknya semakin menerima baik tafsiran berasaskan sains itu, meskipun mereka mengikatnya dengan syarat-syarat tertentu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan